Vi har nyligen flyttat in i ett enplanshus på 137 kvm med träfasad och mekanisk frånluft.

Ett företag var här och rengjorde och justerade in frånluftsdonen.
Totala utflödet är 61.5 l/s, samtidigt som vi har ett inflöde på bara ca 30 l/s via 6st spaltventiler (biobe40). Så mer tilluft måste till, speciellt då jag väldigt ogärna drar in luft från krypgrunden. Vilken typ och var bör vi placera dem? Bifogar ritning med nuvarande tilluftventiler.

Vi har frånluft i kök, badrum, wc, tvättstuga och klädkammare. Ritning av enplanshus med markerade platser för tilluftventiler indikerade av blå punkter i sovrum och gemensamma ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
61,5 l/s är ett högt luftflöde för 137 kvm. Enligt normen ska det vara minst 48 l/s. Finns fler bra modeller av tilluftsventiler från Fresh inkl ljuddämpade dito om man har problem med mycket ljud utifrån. Titta på dem. I vardagsrummet kan man gärna ha dubbla friskluftsventiler om det är ett stort rum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
61,5 l/s är ett högt luftflöde för 137 kvm. Enligt normen ska det vara minst 48 l/s. Finns fler bra modeller av tilluftsventiler från Fresh inkl ljuddämpade dito om man har problem med mycket ljud utifrån. Titta på dem. I vardagsrummet kan man gärna ha dubbla friskluftsventiler om det är ett stort rum.
Tack för svar. Bifogar värden från justeringen. Kollar jag på riktlinjer så är det ju lite högre än rekommenderat i flera rum. Kan man ju fråga sig varför han ställt in dem värdena, speciellt när det är brist på tilluft. Kontrollista med bockade kryssrutor och handskrivna värden som indikerar luftflöde i olika rum, över rekommenderade nivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar bli 67,5 l/s när jag räknar. I badrum, toalett och tvättstuga kunde man absolut nöjt sig med några l/s mindre vardera och kommit ner till mer normala runt 55 l/s.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Verkar bli 67,5 l/s när jag räknar. I badrum, toalett och tvättstuga kunde man absolut nöjts sig med några l/s mindre vardera och kommit ner till mer normala runt 55 l/s.
Det är ett förråd i carporten som jag inte räknat med. Därav 61.5.
 
Ja just det, där ligger förrådet. Missade det. Lite konstigt/ovanligt att det är inkopplat på ventilationen när det är utanför själva huskroppen och kanske bara enkelt isolerat med låg temperatur? Men det blir ju säkert bättre ventilation än med bara självdrag. Hoppas det finns någon tilluftsventil i förrådet också.
 
  • Gilla
JLeo
  • Laddar…
BirgitS
J JLeo skrev:
Det är ett förråd i carporten som jag inte räknat med. Därav 61.5.
Om förrådet har egen från- och tilluft så är det bättre att inte räkna med det alls.

Har du kollat hur det ser ut inuti i spaltventilerna så att det inte finns skräp/smuts där som förhindrar fullt luftflöde?
Märks det på något sätt att det kommer in luft från krypgrunden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om förrådet har egen från- och tilluft så är det bättre att inte räkna med det alls.

Har du kollat hur det ser ut inuti i spaltventilerna så att det inte finns skräp/smuts där som förhindrar fullt luftflöde?
Märks det på något sätt att det kommer in luft från krypgrunden?
Har inte kollat så noga, men bra tips att kolla. Har kollat specen på ventilerna som säger 5l/s, så i bästa fall är det 30l/s.

Jag kan känna en lite avvikande lukt ibland i vissa rum efter att dörren varit stängd. Därför vi började undersöka detta.
I krypgrunden har vi avfuktare med konstant undertryck. Grunden är fin och lukten är fräsch men det finns några gamla vattenskadade trossbottenskivor som vi ska byta som åtgärd tillsammans med att fixa balansen i ventilationen.
 
BirgitS
Precis som Josth skriver så är det lämpligt med en till spaltventil i vardagsrummet, gärna en som ger mer än 5 l/s om det finns. Ställ ner frånluftsvärdena till de vanliga och klädkammaren till 3 så att du får 48 l/s ut.
 
  • Gilla
JLeo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.