Hej, jag har just haft besök av en installatör för offert av en luft-vatten-värmepump (antagligen blir det Nibe Fighter 2025). Det fanns enligt mig tre tänkbara placeringar för pumpen. Som installatören ogillade. Nu undrar jag om det verkligen inte går att installera pumpen där.

Tänkbara placeringar:
1) på garagets tak, vilket jag inser att det pga vikt och annat inte är optimalt.
2) på husets framsida men det tyckte installatören inte om då avståndet till inomhusdelen skulle vara för långt. Alltså man kan föra in rören direkt in i källaren. Därifrån är det ca 7m inomhus i uppvärmt källare till nuvarande oljepannan där inomhusdelen ska stå. Är detta verkligen för långt? Detta skulle vara optimalt tycker jag då precis där man kommer in i källaren oljetanken finns som jag senare gärna skulle byta ut mot akkumulatortank.
3) bredvid garaget, direkt in i pannrummet och ca 1,5m till värmepumpen. Problemet är att vp skulle då vara riktat mot grannens hus med ca 2m avstånd till källarfönstret. Det är väl inte så bra med buller och grannfreden?

4) installatörens förslag (som enligt honom är det enda möjliga): pumpen ska installeras på husets baksida mot trädgården istället. Direkt på altanen under fönstret till köket, vardagsrummet (tv) och sovrummet som ligger på andra våningen. För att kondensvattnet kan rinna av, ska han då ta bort en-två brädor av altanen. Rören måste då även gå igenom bastun.

Detta tycker jag nu inte särskilt mycket om. Det stör mig inte att det tas bort några brädor, men en besiktningsman har redan sagt att det behövs en dränering på den här väggen och det är kanske inte så smart att leda kondensvattnet ditt? Samt att jag är lite orolig över ljudet som kanske stör i sov-/vardagsrummet. För att inte tala om att jag helst inte vill ha pumpen på altanen.

Förutom dem fyra alternativ finns det ingen annan placering så en av dem måste det bli. Helst skulle jag ha 2) på husets framsida. Är det verkligen ett problem med så lång rördragning från pumpen till inomhusdelen? jag är tacksam för synpunkter.
 
på tak är det olämpligt med en sånhär enhet (hade funkar bra med en luft-luft)

Att dra en lång sträcka inomhus är ingen katastrof för ensån här anläggning (det är inte optimalt, men inte samma sak som katastrof)
denna anläggning har kondensor & förångare ute i ute delen, så det är bara ditt varma vatten som ska in. du komer alltså tappa lite i verkningsgrad, men det är mcket lite det, eftersom rören ska isleras & givetvis drar man mycket grova rör för att inte tappa flöde.

jag vet en som her en 2010 instalerad så rörena går genom hela källaren, är minst 10m rördragning innomhus.

bolla frågan direkt mot nibes teckniker (kolla deras hemsida) fråga om den plaseringen funkar, men näm inte att en instalatör varit där o kollat (då kan dom tro att han har kol o vill då inte bråka)
 
Det var det jag tänkte, med bra isolering ska man ju inte tappa så jättemycket värme. I princip används ju värmen som jag tappar pga den längre rördragning för att värma upp källaren?

Kanske tänker jag nu lite för enkel men rören till radiatorerna är ju inte heller isolerade i källaren, det är ju samma problem här? Dessutom går varmvatten upp till badrummet på samma väg fast i motsatt håll (runt 6m).

Tack för tippset med Nibe's tekniker, ska höra med dem också.
 
det är faktiskt inte så bra att värma med rörena. Det är effektivare att värma med radiatorerna, på så sett kan värmepumpen tilverka kallare vatten o får högre cop.
man i ditt fal tror jag du tappa 1 grad, vilket käns överkomligt.
 
Känns som om att alt. 2 är det enda rätta, sörj för god dränering, det blir mkt vatten stundtals. Se även upp så att vatten inte leds via gångar/plattor till/från huset, då dessa kan bli som skridskobanor vid köldgrader.

alt. 1 för krångligt
alt. 3 för bullrigt hos närmaste granne, (max 40dB vid fasad nattetid gäller), ett avstånd på ca. 8-10m till närmaste granne (fasad) är säkrast för att ev. slippa tvång om att flytta till pumpen.
alt.4, låter vansinning, både med tanke på ljudet (iofs. går pumpen sällan på sommaren), men mest med tanke på problem med dränering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.