Tjena!

Jag håller på och bygger om mitt garage lite, och smäller upp helt ny utanpåliggande el.
Jag har 12st fina 2x36W lysrör liggande som jag tänkte använda, frågan är bara vart?
Jag kommer i huvudsak att använda garaget till att meka bilar och motorcyklar, samt troligen ha ett långtidsprojekt (bil) stående till höger i garaget. Jag hade tänkt mig att högra sidan skulle ha lite mer belysning än den vänstra då den vänstra sidan mest kommer vara parkeringsplats.

Här är en rättså skalenlig ritning över garaget, har ni lust får ni gärna rita in lysrören i Paint eller liknande och ladda upp och motivera varför ni gjort så. Takhöjden är som det står på ritningen 303cm, och det finns inga hinder någonstans, det går att montera lysrören vart som helst.

Ritning: Garage.jpg


Jag har sett att vissa monterar lysrör en bit ner på väggen, är det för att få reflektion från taket eller något sådant? Eller bara för att ge ljus från olika håll?

Alla tips och råd är välkomna!

Tack på förhand/ Theo
 
C
Ett tips är att sätta en vinklad armatur framför/över varje motorhuv, som pekar ner i motorrummet. Räkna själv ut var du vill se bra.

I lackboxar brukar man sätta lampor på väggarna för att lysa upp lacken.
 
Jag satte mina i taket, placerade så att jag fick lyset ner på båda sidorna om bilen. Grejen är väl att man inte vill få skugga på sidorna av bilen man mekar med därför sätter man armaturen på väggen hellre än ovanför men jag ville ha väggarna fria till annat. Med "bara" 585 brett så kanske Du ska ha en rad i mitten å en längs varje vägg med 2 armaturer i varje rad. Då har Du 6 st över där 4 kan placeras i änden av varje bilplats å 2 till där Du tror att Du kommer att behöva bra ljus.
Hoppas Du fattar min beskrivning jag ritar inte i paint :)
 
cheetah1 skrev:
Ett tips är att sätta en vinklad armatur framför/över varje motorhuv, som pekar ner i motorrummet. Räkna själv ut var du vill se bra.

I lackboxar brukar man sätta lampor på väggarna för att lysa upp lacken.
Det är nog en bra idé, skall tänkas på! Tackar.

Jan-Å skrev:
Jag satte mina i taket, placerade så att jag fick lyset ner på båda sidorna om bilen. Grejen är väl att man inte vill få skugga på sidorna av bilen man mekar med därför sätter man armaturen på väggen hellre än ovanför men jag ville ha väggarna fria till annat. Med "bara" 585 brett så kanske Du ska ha en rad i mitten å en längs varje vägg med 2 armaturer i varje rad. Då har Du 6 st över där 4 kan placeras i änden av varje bilplats å 2 till där Du tror att Du kommer att behöva bra ljus.
Hoppas Du fattar min beskrivning jag ritar inte i paint :)
Tror jag är med på beskrivningen, har fått lite nya ideér nu åtminstånde, tackar för hjälpen!

Fler råd är välkomna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.