I hallen ovanför dörren är en variant. Om du har långa rör kan du sätta den centralt i huset på toalettväggen riktad mot trappan.

Har du ställt frågan på: http://varmepumpeforum.com/ ?
 
Är det bottenvåningen du kallar för övervåning som i våningen över källaren, eller är det ett tvåvåningshus? Hur stor är isåfall bottenvåningen? Källaren är ointressant, dit når inte värmepumpen eftersom ni har dörr.

Om man bortser från att en massa skåp sannorlikt är ivägen så är nog faktiskt köksväggen rakt från dörren bästa placeringen rent värmespridningsmässigt, då får du lite värme till sovrummen också.
 
Ovanför ytterdörren, då motverkas kallras från dörren och huset är inte större än att du får rätt bra värmespridning ändå. Antagligen lite sämre spridning i sovrummen men personligen tycker jag det skulle vara värt det framför att sätt en inte allt för snygg inomhusdel mitt i hallen där den syns betydligt mer.
 
Anna_H skrev:
Är det bottenvåningen du kallar för övervåning som i våningen över källaren, eller är det ett tvåvåningshus? Hur stor är isåfall bottenvåningen? Källaren är ointressant, dit når inte värmepumpen eftersom ni har dörr.

Om man bortser från att en massa skåp sannorlikt är ivägen så är nog faktiskt köksväggen rakt från dörren bästa placeringen rent värmespridningsmässigt, då får du lite värme till sovrummen också.
Det är enplansvilla med källare. Är bara boplanet jag har tänkt värma upp.
 
Över ytterdörren skulle jag också säga. Din planlösning är inte helt olik vår och vår pump klarar hela huset (1,5-plan på 160kvm). För spridningens skull kan du ju justera riktning och pendling på blåset. Det gör jätteskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.