Hej!

Jag håller på med ett litet hemmabygge, ett avlångt attefallshus på hjul, tänk cirkusvagn.
Funderar på att sätta in luftvärmepump, men vet inte riktigt var jag ska placera de bägge delarna.

Bifogar här en ritning:
Planskiss av lägenhet med kök, toalett och loft, inkluderar mått och ventilationssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För det första så funderar jag på var utedelen skulle sitta. Eftersom vagnen ska kunna dras på vägar är jag rädd att den skulle sticka ut för mycket om den skulle sitta på sidan, så därför funderar jag på att ha den på bakre kortsidan.
Det blir dock vägg-i-vägg med sängen, så det kanske skulle störa för mycket med ljud & vibrationer.
Å andra sidan brukar man ju kunna köpa med extra fjädring vid installation. Frågan är hur mycket det hjälper?
Eventuellt skulle jag kunna ha utedelen fristående, stående på marken.

För det andra så funderar jag på innedelen. Har ganska ont om plats i vagnen, men enligt en kompis så kan man även montera innerdelen på en innervägg. Funderar på att sätta den bredvid dörren in till toan, eftersom luftflödet då kommer ha god tillgång till bägge delarna av vagnen.
Då behöver dock slangen för kylmedium vara ca 4 meter lång för att nå till utedelen, iaf om denna sitter på baksidan.

Tacksam för svar!
 
En synpunkt:
Om du sätter innedelen där du tänkt, kommer den blåsa den varma luften rätt in i väggen en meter bort, vilket inte lär ge så effektiv värmespridning. Har du möjligheten, så här på ritbordet, att sätta innedelen på den korta ytterväggen i köket i stället? Placerad lite åt höger kommer den att blåsa värmen in i "korridoren" och även mot ditt sovloft.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En synpunkt:
Om du sätter innedelen där du tänkt, kommer den blåsa den varma luften rätt in i väggen en meter bort, vilket inte lär ge så effektiv värmespridning. Har du möjligheten, så här på ritbordet, att sätta innedelen på den korta ytterväggen i köket i stället? Placerad lite åt höger kommer den att blåsa värmen in i "korridoren" och även mot ditt sovloft.
Tack för snabbt svar!

Tyvärr har jag redan byggt en massa köksskåp där, på kortsidan, samt monterat spis & grejer, så den väggen är redan ganska full. Såhär ser det ut, typ:
Schematisk teckning av köksinredning med skåp och spis, presenterad i enkel, svartvit stil.
Men tänkte skaffa en sån pump som kan rikta luftflödet, kanske det skulle hjälpa?

Alternativt skulle jag kanske kunna placera pumpen ovanför ena fönstret inne i sovdelen, såhär:
Enkel ritning av en bostadsplan med mått, indelad i utrymmen som kök, toalett och loftsäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är lite ont om plats där men skulle kunna gå.

Hursomhelst är det framförallt sovrummet som behöver hållas varmt, gör inget om det är betydligt svalare i köket. Har ändå tänkt sätta in en kamin där så småningom.
 
Undersök större modeller av AC/värmepumpar för husvagnar och husbilar. De håller för att sättas på fordon och monteras normalt uppe på taket. En standard luftvärmepump tror jag snabbt kommer att skaka sönder när vagnen körs på vägarna. Kopparrören kommer att vicka sönder efter ett tag. Måste annars byggas med någon form av transportanordning som monteras på och säkrar värmepumpen när den ska köras på vägarna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Undersök större modeller av AC/värmepumpar för husvagnar och husbilar. De håller för att sättas på fordon och monteras normalt uppe på taket. En standard luftvärmepump tror jag snabbt kommer att skaka sönder när vagnen körs på vägarna. Kopparrören kommer att vicka sönder efter ett tag. Måste annars byggas med någon form av transportanordning som monteras på och säkrar värmepumpen när den ska köras på vägarna.
Vagnen är inte tänkt att fraktas särskilt ofta. Den räknas som långsamtgående fordon och behöver dras med traktor. Räknar med att den kommer stå kvar där den står nu ytterligare ett par år, och när jag väl hittat en mer långsiktig plats kommer den förhoppningsvis stå där 5-6 år eller så, kanske ännu längre. :)
Tänk mer som ett hus som kan förflyttas vid behov.
 
Ytterdelen borde väl placeras på gaveln ovan draget för att vara både skyddad och ur vägen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.