Huset är från början av 90talet har FTX med 2?! Luftvärmeaggregat. 1.5plan eller vad säger man? Kattvindarna har en del ventilationsrör dragna. Enessen Essvex 55 samt Enessve 3 LVA (elpatron) FTX sitter i tvättstugan Ett LVA sitter i hallen (entrén) inuti en garderob. På botten av garderoben sitter ett fläktgaller där uppvärmd luft sugs in, blandas med friskluft och sugs vidare igenom LVA och ut i vissa rum. Det andra LVA sitter på plan två. Principen är densamma, med skillnaden att ventilationsgallret sitter nedanför på plan 1. Här kommer även tilluft som blandas med uppvärmd rumsluft och skickas vidare. Dessa rör är "gömda" i väggen, dvs som en inbyggd garderob. Här brummar det en del. Båda LVA har max 3kw effekt vardera. Kör de sällan på mer än 1,5 var.

1. Låt säga att köper nytt luftvärmeaggregat: kan det monteras i direkt följd efter FTX-aggregatet? (direkt efter FTX-aggregatet i tvättsugan) Alltså, måste huset verkligen ha kvar dessa insugningsgaller och dess "luftblandningsprincip" i ett uppdaterat system? Eller måste jag även ha ett nytt FTX-aggregat för att dra nytta av all värme som passerar på tillbakavägen? Kan återcirkulationen varit nödvändig förr i tiden då effektiviteten på FTX'en var lägre?

2. I nuvarande system: Ljuddämpare på FTX vid T/L och F/L kan jag köpa, men hur ska jag tänka med avseende på båda LVA'en? Sätta ljuddämpare innan eller efter? både innan och efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.