Hej!

Vi har ett hus byggt 1903 i tre plan plus källare. I källaren på 91m2 är det fönster med enkelglas och här finns fjärrvärmecentralen men endast ett element. Det finnns mycket putssläpp på väggarna men det luktar inte särskilt mycket ”källare”. Har haft en del problem med fukt mot slutet av sommaren när det regnat mycket och fjärrvärmen inte varit igång.

Under vintern blir det väldigt kallt i åtminstone de delar av källaren som inte är nära fjärrvärmecentralen och elementet vilket resulterar i väldigt kalla golv på första våningen.

Därför har jag funderat på att komplettera med en luft/luftvärmepump i källaren. Dels för att kunna värma upp den på ett effektivt sätt (helst köra efter spotpris) samt att få ut fukt på sommarhalvåret. Ett problem är dock att det är ganska många rum i källaren och jag vet inte ifall den kommer ha effekt i hela källaren då.

Var bör man placera innedelen för att maximera effekt eller är det lönlöst?

Bifogar planritning nedan. Radiator är vid röd markering och fjärrvärmecentralen är grön.

Bästa hälsningar,
Olof
 
  • Planritning av källare med rum, tvättstuga, badrum och hall. Radiator markerad med röd och fjärrvärmecentral med grön färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal källare är inte menad att värma upp mer än låg värme så att vattnet inte fryser. Kommer att gå åt väldigt mycket energi om det ska ha rumstemperatur. Borde gå att sätta in ett andra glas i fönstren? En LLVP kyler luften när den avfuktar. Satsa på ett avfuktningsaggregat om det blir fuktigt på sommarhalvåret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
En gammal källare är inte menad att värma upp mer än låg värme så att vattnet inte fryser. Kommer att gå åt väldigt mycket energi om det ska rumstemperatur. Borde gå att sätta in ett andra glas i fönstren? En LLVP kyler luften när den avfuktar. Satsa på ett avfuktningsaggregat om det blir fuktigt på sommarhalvåret.
Tack så mycket för input!
Tänkte framöver fixa fönster osv i källaren också och på sikt även eventuellt inreda den. Finns det negativa effekter utöver att det kommer gå mer energi ifall man skulle värma upp den?
 
Man kan få mer fukt i källaren på sommaren om man har den uppvärmd på vinterhalvåret men inte på sommaren. Då passar avfuktningsaggregat bra men viss ventilation behövs också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kan få mer fukt i källaren på sommaren om man har den uppvärmd på vinterhalvåret men inte på sommaren. Då passar avfuktningsaggregat bra men viss ventilation behövs också.
Jag förstår att det är meningen att källare och kallvindar är tänkta att vara kalla. Dock undrar jag om att värma upp källaren kan skada huset eller bara min plånbok? Om det kan skada huset så undrar jag på vilket sätt.

Obs. Absolut ingen sarkasm utan undrar verkligen
 
T Tjorloff skrev:
Dock undrar jag om att värma upp källaren kan skada huset eller bara min plånbok? Om det kan skada huset så undrar jag på vilket sätt.

Obs. Absolut ingen sarkasm utan undrar verkligen
Bara plånboken.
Men det behöver inte vara stor skada om man inte brassar på med onödigt mycket värme.
Avfuktare värmer också.
 
D Dilato skrev:
Bara plånboken.
Men det behöver inte vara stor skada om man inte brassar på med onödigt mycket värme.
Avfuktare värmer också.
Tack så mycket!
Men tolkar det som en liten tankevurpa av mig att tro att värmen från källaren skulle spridas uppåt i huset? Läcker den ut via fönster osv? Skulle det vara mindre dumt ifall man satte in isolerglas?
 
T Tjorloff skrev:
Tack så mycket!
Men tolkar det som en liten tankevurpa av mig att tro att värmen från källaren skulle spridas uppåt i huset? Läcker den ut via fönster osv? Skulle det vara mindre dumt ifall man satte in isolerglas?
Enkelglas är ju sjukt dåligt om man ska värma ett utrymme så förr i tiden satte man in extra vinterfönster.
Man behöver ju inte gå all in och byta fönster, man kan ju sätta in isollerrutor
https://viivilla.se/bygg/fonster/vinterisolera-fonstren-enkelt/
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-gamla-foenster-med-kanalplast.466978/post-4898193


Värme stiger uppåt, men det ska vara bra med värme för att det ska märkas i våningen ovan.

Jag håller väl runt 14-15 grader i källaren under vintern förutom i mitt "biorum" där jag håller 18 eller varmare.

Nu bor ju jag i Skåne så utetemperaturen är ju sällan under 10-15 minus som kallast och inte heller långvarigt, snittet är väl kanske -5 nån längre tid.
 
Redigerat:
Okej! Bor också i Skåne. Hade ju helst velat få bukt med att parketten känns som is när det är som kallast. Just där det är som värst (precis under köket, tyvärr) ligger tvättstugan under och taket där är någon form av tegelvalv utan någon isolering uppåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.