Hej!

Är nygammal medlem här på forumet. Vi har nyligen tillträtt ett hus, vårt första, och vi håller på att beställa kök från IKEA.

Under överskåpen kommer vi att ha en täcksida där vi sågar ur ett spår för LED-strip placerad i aluminiumprofil. Min fundering är var i täcksidan själva snittet bör göras för bra spridning av ljuset. I IKEAs demokök verkar nästan alltid profilen sitta i mitten av skivan, medan jag har sett bildexempel på allt från längst in (närmast väggen) till ganska nära luckorna.

Vad tycker ni? Vad är det lämpliga eller rent av optimala för att hela bänkskivan och arbetsytan under skåpen ska få ett jämnt och bra ljusflöde?

Tack på förhand!
 
Jag satte min list 12 cm från framkant.. tycker det blev lagom på ett Ikea överskåp
 
  • Gilla
Hollowind
  • Laddar…
BirgitS
Hollowind Hollowind skrev:
Vad tycker ni? Vad är det lämpliga eller rent av optimala för att hela bänkskivan och arbetsytan under skåpen ska få ett jämnt och bra ljusflöde?
För bästa belysning av hela bänkskivan, och framför allt främre delen eftersom man inte använder innersta delen så mycket, så är det bra om led-listen är så långt fram som möjligt, vilket ju även är ungefär mitt över bänkskivan.
 
  • Gilla
Hollowind
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För bästa belysning av hela bänkskivan, och framför allt främre delen eftersom man inte använder innersta delen så mycket, så är det bra om led-listen är så långt fram som möjligt, vilket ju även är ungefär mitt över bänkskivan.
Ja jag tänkte också att mitt över bänkskivan måste vara det logiska valet.

Tack till er båda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.