Hej,

För att få till lite mer ljus ovanför köksbänken funderar jag på att installera en led list. Jag har precis sänkt taket och byggt en låda som ska innehålla spottar. Det känns inte riktigt som att spottarna räcker och funderar nu på att lägga till en led list.

Skissen visar ungefär vad jag hade tänkt. Täcka led listen genom att låta gipsskivan framifrån, det gröna, gå längre ner ca 5-7cm. Den här lådan hänger i taket och är 25cm hög,

Min fråga är om det är passande att placera en led list på det viset? Kommer den att ge ljus neråt mot köksbänken?

Placerar jag listen längre bak så kommer den att synas och eventuellt blända. Kan led listen vara ligga så där? Borde den vinklas på något vis eller helt enkelt vändas neråt?

Är det fördelaktigt att installera led listen installeras i en skena och finns det nackdelar?

Ha det bra!
 
  • 3D-skiss av en taklåda med inbyggd belysning och en planerad led-list längs främre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inga överskåp alltså?
 
Det finns ju vinklade skenor med diffusor, så kan du sätta listen dikt an mot väggen, få lite vinkel och lite snyggare utseende.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du har inga överskåp alltså?
Inga skåp här.
Lådan är 43 cm djup och köksbänken ca 73cm.
 
Joco_ Joco_ skrev:
Det finns ju vinklade skenor med diffusor, så kan du sätta listen dikt an mot väggen, få lite vinkel och lite snyggare utseende.
Bör led listen placeras mot bakre väggen tycker du? Den kommer då att synas och jag är rädd att den kommer att blända. Det är kanske bästa möjligheten här dock :)

Köksbänken är ca 73c, djup och den här lådan 43cm djup. Det gör att om listen placeras enligt skissen så blir det ganska centralt.

Listen jag hade tänkt köpa är Philips Hue som kostar ca 700kr och ger 1600lm i ljus.
https://www.hornbach.se/shop/Lights...ME-by-hornbach/10303365/artikel-detaljer.html
 
Så här ser det ut för tillfället
 
  • Kök under renovering med osammanhängande kablar och diverse föremål på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B boromb skrev:
Bör led listen placeras mot bakre väggen tycker du? Den kommer då att synas och jag är rädd att den kommer att blända. Det är kanske bästa möjligheten här dock :)

Köksbänken är ca 73c, djup och den här lådan 43cm djup. Det gör att om listen placeras enligt skissen så blir det ganska centralt.

Listen jag hade tänkt köpa är Philips Hue som kostar ca 700kr och ger 1600lm i ljus.
[länk]
Dels så kommer du ju kunna dimma den, och dels så gör väl diffusorn (länk) sitt... Men jag vet faktiskt inte om den kommer störa eller inte... Kanske kan du fräsa in den i lådan, och ha en platt diffusor?
 
  • Gilla
boromb
  • Laddar…
Joco_ Joco_ skrev:
Dels så kommer du ju kunna dimma den, och dels så gör väl diffusorn (länk) sitt... Men jag vet faktiskt inte om den kommer störa eller inte... Kanske kan du fräsa in den i lådan, och ha en platt diffusor?
Bra ide med diffusor.
Kanske enda som finns är att köpa och testa mig fram :)
 
Aluminiumlist med diffusor rekommenderas starkt. Dels blir ljuset behagligare och dels förlänger man livslängden på led-listen eftersom aluminiumlisten hjälper till att leda bort värmen.

Har samma aluminiumlist som länkades innan i badrummet med starkare led-list än du tänkt och det är inte jobbigt bländande.
Badrum med spegel och integrerad LED-belysning i aluminiumlist ovanför, med jämnt fördelat, behagligt ljus på den gråa kakelväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boromb
  • Laddar…
Om du önskar stark bänkbelysning högt uppifrån, skulle jag satsa på dimbara rejäla spottar. Den där listen på 10w/m med discobelysning blir nog mera ljusskygg show än rejäl bänkbelysning??
Själv har jag ledlist 55 cm över bänk.
14W/m men kanske med lägre energieffektivitet än din tilltänkta.
 
Redigerat:
  • Gilla
boromb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.