Hej!
Helt ny på forumet, läst en del trådar här och tror ni är många som skulle kunna hjälpa mig.
Köpte hus för ett år sedan, exakt ett år nu i dagarna. Firade med att beställa en Husqvarna 320.
Men jag har problem med vart jag ska ställa laddstationen, den kommer hem på måndag och då är det dags att börja sätta i slingorna.

Har ritat upp en enkel ritning över trädgården här. Och behöver er hjälp nu.
Hoppas ni förstår vad det föreställer, grönt är stenpartier med blommor och buskar, små gröna prickar är träd.
Rosa fyrkanter är mina tänkbara ställen för min HQ320.

Om vi tar den första rosa som ligger på en ö. Den har perfekt utgång i mina ögon, den är skymd fast synlig från huset, men som ni tänker nu, det är en Ö. Läste i manualen, att det inte går, sånafall måste guidekabeln gå tillbaka till ön, fast jag vill ju ha den runt hela huset och in på andra sidan, för att underlätta att hitta dit. (kan inte åka på garageuppfarten)

Den andra rosa, den är synlig från vägen mittemot, och ingen uppsikt från huset, visst den har larm, men känner att jag vill ha den mer skymd, sedan ligger den i direkt sol från 11-18 typ.

Så jag har en dröm om att kunna ställa den på ön, och förstår inte varför det inte skulle gå om man ställer in att den ska följa guidekabeln varje gång hem.

Har velat fram och tillbaka som en galning sedan beställning,

Kan tillägga att den inte kan åka på garageuppfarten, utan måste åka runt hela huset.
Så snälla hjälp mig och säg att det går att placera den på ön :)

trad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hela gräsmattan i sig kommer skvallra om att du har en automower. Jag hade ställt den på gaveln på huset som ditt andra alternativ och dragit guide runt huset. Alternativ ett är ju lite små bökigt att dra ut strömmen till plus eventuellt strul med guiden. Du kan ju om du vill och har möjligheten att bygga in laddstationen under altanen bredvid garageuppfarten och dra guiden runt huset.
 
Redigerat:
quick skrev:
Hela gräsmattan i sig kommer skvallra om att du har en automower. Jag hade ställt den på gaveln på huset som ditt andra alternativ och dragit guide runt huset. Alternativ ett är ju lite små bökigt att dra ut strömmen till.
Kul med svar :)
Rör finns redan i marken till ön, så kan nå dit med elkablen som man får med. Men det är bara så den hittar tillbaka.
Man kan la ställa in att följa guiden tillbaka? Och välja bort att följa begränsingskablen.
Skärmdump från manualen för HQ320.

Men kan detta gå ändå? :) Vill så gärna ha den där nämligen.

trad2.png
 
Du skulle ju nödvändigtvis inte behöva göra busken vid alternativ ett till en ö. Lägg kablarna ut till "ön" med 10-15 cm mellanrum så är det ju tekniskt sett ingen ö. Dock kommer klipparen vända där du drar kablarna men det kommer inte bli oklippt efter som den klipper ca 10cm över kabeln ifrån båda hållen.
 
quick skrev:
Du skulle ju nödvändigtvis inte behöva göra busken vid alternativ ett till en ö. Lägg kablarna ut till "ön" med 10-15 cm mellanrum så är det ju tekniskt sett ingen ö. Dock kommer klipparen vända där du drar kablarna men det kommer inte bli oklippt efter som den klipper ca 10cm över kabeln ifrån båda hållen.
Smart! Och inga problem kan hända? Köra med alla inställningar på ändå? Eller bara guide?

Vad kan hända om jag ändå kör på 1cm? Hittar den inte hem via begränsingskabeln?
 
Gör du det till en ö så kan den ju inte följa begränsningen hem iallafall. Allt kan hända men har väldigt svårt att tänka mig att det inte skulle funka. Du ska inte behöva ändra några inställningar angående att hitta laddstationen iallafall. Yttäckningen kan du ju justera lite så du täcker upp tomten bra.
 
quick skrev:
Gör du det till en ö så kan den ju inte följa begränsningen hem iallafall. Allt kan hända men har väldigt svårt att tänka mig att det inte skulle funka. Du ska inte behöva ändra några inställningar angående att hitta laddstationen iallafall. Yttäckningen kan du ju justera lite så du täcker upp tomten bra.
Underbart! :)
Läste detta i manualen, hur blir de med vänster?
Kommer de bli problem?

Min ritning är bara snabbt målad, så vet att jag måste ta ut svängar och ska inte lägga guiden så nära dom andra, men det är bara att visa vilket håll allt går åt. Hur blir de med "vänster-returen" som dom skriver om i manualen?

trad4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trad5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EDIT:
Jaha, dom menar att dom sträckorna tillsammans får inte bli +400m?
Det borde ju vara lugnt sånafall :)
 
Redigerat:
Tänkt på att klipparen kör alltid på vänstersida om guidenkablen sett när du står framför och tittar mot laddstationen. Så försök alltid få så mycket utrymme som möjligt på vänstersida om guiden och minst 30cm till begränsningskablen på högersida om guiden. Sen ska guiden ligga minst 2 meter rakt ut ifrån laddstationen.
 
De ska jag fixa :) Till ön har jag ett rör i marken, tänkte lägga ner den elkabeln man får med som är 10m lång. Den ger inte ut någon signal? Eftersom den kommer klippa och passera den över ytan. Bara tänkte nu innan jag sätter igång med arbetet :)
 
Nä det ska inte vara någon fara. Men om det blir någon överbliven kabel så ska du helst inte vira ihop det till en kringla och lägga bakom laddstationen. Då kan det bli magnetfält som kan störa.
 
Håller på och lägga i begränsningskabeln nu. Jag har en del öar som är ca 10cm höga stenkanter, skulle ni lägga ut kabel där? eller låta den slå emot? Hur mycket repor blir de?

500m var max av kabeln, men är det inkl guiden? Eller bara begränsning?
 
Sten repar ju ganska bra. Vill du slippa repor så är det bara att gräns av stenkanten. Du slipper då även det lilla oljudet som blir när den krockar. Begränsningskabeln kan vara max 800m utan guiden inräknat. Guiden får vara max 400m med returen via begränsningen till laddstationen inräknat.
 
Kanon, säker på 800m? Även för HQ 320? I manualen står de 500. 250m som man fick med, sen kommer 150m imorrn med dhl. Men de verkar inte räcka. Stegade trädgården, hamnar typ 400m utan öar. Och har tre st med sten. Och dom är "knottriga" på utsidan, så lär repa ordentligt.
 
I den manualen jag plockade ner ifrån Husqvarnas egen hemsida står det 800. Vill minnas att det här varit 500 innan men att dom har ökat det till 800 meter. Repor kommer du att få i vilket fall med tiden men kan ju vara skönt att göra vad man kan för att minimera dom.
 
Vad skumt, för du läser på 320?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.