Hej

Funderar på att välja 430X just för att den har dubbla guidekablar och jag kan tvinga klipparen att börja i olika ändar av tomten, samt att den snabbt ska hitta hem igen på min tomt.

svart liten fyrkant är där jag tänkt sätta laddstationen/boet och svarta streck är tänkta guidekablar och röda streck är tänkta gränsdragningskablar/klippgräns.

Tror ni placeringen funkar?

Ett alternativ är att välja en 420X och sätta den bredvid pumpen nere till vänster i bild och dra en guidekabel runt hela tomten.

Men jag tänker samtidigt att GPSen på 430X kan hjälpa klipparen att navigera runt hela tomten på ett bra sätt.

Jag har tagit i rejält när det gäller kapacitet klippytan är bara 500kvm gräs.

Men jag vill att den ska vara klar när jag kommer hem från jobbet så den får jobba mellan mån-fre 08.00-17.00.

Jag tycker detta är en av dom största fördelarna med en robot att den ska göra jobbet när ingen störs och att man alltid kan röra sig på gräsmattan när man är hemma.

Se gärna bild på tomten, tar tacksamt emot förslag på alternativa lösningar och maskinmodeller för den delen.

MVH Eric klippkarta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är pengar inget bekymmer så tycker jag definitivt du ska köpa en 430x. Helt klart med råge värt mellanskillnaden ifrån en 420. Sen hade en 310 klarat tomten galant oxå. Men då får den längre gång tider. En 430x bör dessutom hålla länge under dina förhållanden med korta gångtider.
 
quick skrev:
Är pengar inget bekymmer så tycker jag definitivt du ska köpa en 430x. Helt klart med råge värt mellanskillnaden ifrån en 420. Sen hade en 310 klarat tomten galant oxå. Men då får den längre gång tider. En 430x bör dessutom hålla länge under dina förhållanden med korta gångtider.
Tack för ditt svar. 👍
 
Ingen orsak. För övrigt ser kabeldragningen bra ut. Guiderna ska gå rakt ut 2 meter ifrån laddatationen men det ska det ju finnas utrymme till där. Placeringen av laddstationen blir ju bra där speciellt med en 430x. Man ska ju normalt sätta laddstationen i den största delen av klippområdet. Men i detta fall där båda dom större ytorna är lika stora så bör mitt i mellan vara en utmärkt kompromiss.
 
  • Gilla
Lorentz82
  • Laddar…
Hallå igen.

Är supernöjd med 430X so far :)

En fråga dock som jag tycker inte ges något bra svar i dokumentationen för produkten.

Strömkabeln från AC adaptern till laddstationen är 10m lång, ganska styv och hård, svår att linda, böja osv.

Man får inte fövara den ihopsnurrad, kapa den är inte att tänka på, får inte gömma under laddstationen eller böja den eller göra nånting med den egentligen om man ska läsa instruktionen.

Så va sjutton ska man göra med 6m överflödig omedgörlig strömkabel som man vill gömma snyggt utmed husväggen, eller liknande?

Tips?

MVH Eric
 
Nu har jag visserligen en 330x med en äldre ac-adapter men givetvis har jag all överflödig sladd upplindad, både 230- och lågvoltskabeln. Var ska man annars göra av den?
 
Exakt jag blev fundersam när jag läste instruktionsboken. Tydligen kan ihoplimdad strömkabel ge störningar. Nu har jag den rak ca 1,5m sen e den ihoprullad under altanen, därifrån vidare till basstation. Kan inte se en annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.