Håller på att förbereda el installationet till mitt bastuaggregat, var ska jag placera väggdosan enligt gällande elsäkerhets normer ?. Kommer senare att anlita en behörig elektriker för inkopplingen av aggregatet.:rolleyes:
 
Vår elektriker ville inte ha en kopplingsdosa utan lät flexslangen komma ut under aggregatet och sedan in i det där den är fastsatt.
 
Rider skrev:
Håller på att förbereda el installationet till mitt bastuaggregat, var ska jag placera väggdosan enligt gällande elsäkerhets normer ?. Kommer senare att anlita en behörig elektriker för inkopplingen av aggregatet.:rolleyes:
Du kan sätta dosan rakt under aggregatet
 
Eljohan skrev:
Du kan sätta dosan rakt under aggregatet
Jag skulle ALDRIG sätta en kopplingsdosa under ett bastuagg eller i bastun i överhuvudtaget..
Dom bastuagg som jag har installerat har en anslutningspunkt under aggregatet.
Så rör utsläpp skulle ja vilja ha som det enda rätta. Allt bör nog även vara värmebeständtigt.....eller iallafall svartkabel i flexslang..
Har inte den lilla blå bocken här...får titta närmare och se om jag får äta upp det eller inte... ;)

Mvh Johannes
 
Redigerat:
Kabel med PVC-isolering får ej användas. Värmebeständig kabel skall användas. Kopplingsdosa kan användas. Placering anges i manualen till bastuaggregatet. Ska dosan sitta under aggregatet så ska dosan vara en så kallad "silumindosa", jag antar att det är en plåtdosa? Har själv funderat på hur man ska gå in i denna dosa för att det ska bli godkänt dock.

Nåja, jag brukar iallafall göra så att jag drar fram ett VP20-rör med värmebeständig kabel. I väggen bakom aggregatet sätter jag en skarvmuff och går över till en flexlang av metall som jag tar ut ur väggen och in i aggregatet. Det känns väl skyddat.
 
Är det inte lite dumt med en metallslang om man ska skydda emot värme?
Eller tänker jag fel nu? Pyrojacket är ju då bättre och dyrare d^_^b
 
Det blir ingen värme under aggregatet, åtminstone inte så hör så du behöver specialmaterial.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.