Andrews
Hej,

En fundering gällande renovering av ett badrum.

Har två lk pal som kommer upp från grunden genom betongbjälklag enligt bild. Min plan är att gjuta upp en klack, vattentät botten osv. samt sätta en inspektionslucka. Som ni ser har avsticken satts högt upp och således kommer inspektionsluckan sitta ungefär mitt på väggen. Jag vill att den ska sitta närmare golvet av estetiska skäl, i höjd med rensluckan ungefär.

Problemet blir att jag kommer få en skarv som blir svår att nå om jag flyttar ner den då det inte finns något slack i slangen som går upp.

Jag kan byta slang från grunden uppåt. Ovanifrån blir svårt att dra ut och byta.

Hur skulle ni gjort?


Vänligen,

Andreas
 
  • Renoveringsplats med synliga rör, kablar, och spår av arbete; avskalad vägg och golv synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad blir det för väggmaterial?
Om det är kakel så kan du ju lägga en större lucka med kakel som fästes med magneter så blir ju luckan mer eller mindre dold.
Ett annat alternativ är ju att planera inredningen runt skarven, så om det kommer ett högskåp där kan inspektionsluckan finnas inne i skåpet.

Sen finns det ju inget som säger att man måste kunna komma åt och byta koppling, bara inspektera den och det finns ju speglar och ficklampor så där får väl samvetet avgöra, och den dagen det faktiskt blir en läcka så får du i så fall riva väggen...

Tänk också på att du bör ha ett skvallerrör om du gjuter klack och har vattentät botten.
 
Andrews
anders07 anders07 skrev:
Vad blir det för väggmaterial?
Om det är kakel så kan du ju lägga en större lucka med kakel som fästes med magneter så blir ju luckan mer eller mindre dold. Ett annat alternativ är ju att planera inredningen runt skarven, så om det kommer ett högskåp där kan inspektionsluckan finnas inne i skåpet.
Tack!

Vi kommer köra microcement på väggarna, det går kanske att kämpa ihop en lucka som ser dold ut ändå. Men lite för mycket jobb i nuläget. Likaså är det WC som hamnar bredvid så den täcker bara en låg lucka.
anders07 anders07 skrev:
Sen finns det ju inget som säger att man måste kunna komma åt och byta koppling, bara inspektera den och det finns ju speglar och ficklampor så där får väl samvetet avgöra, och den dagen det faktiskt blir en läcka så får du i så fall riva väggen...
Aha, jag fick för mig att det ska vara inspekterbart och att man ska kunna på ett enkelt sätt åtgärda läckor?

Jag hade en tanke på att sätta ytterligare en liten lucka upptill bredvid ventilationen annars där jag sätter en skarv.

Vad förespråkas i det läget? En lucka till eller det estetiska?

anders07 anders07 skrev:
Tänk också på att du bör ha ett skvallerrör om du gjuter klack och har vattentät botten.
Yes! 👍
 
BirgitS
Om du vill att försäkringen ska täcka ev. skador i framtiden så är det ju bra att kolla med dem vad de tycker om alternativen.
 
  • Gilla
Andrews och 1 till
  • Laddar…
H
Andrews Andrews skrev:
Tack!

Vi kommer köra microcement på väggarna, det går kanske att kämpa ihop en lucka som ser dold ut ändå. Men lite för mycket jobb i nuläget. Likaså är det WC som hamnar bredvid så den täcker bara en låg lucka.

Aha, jag fick för mig att det ska vara inspekterbart och att man ska kunna på ett enkelt sätt åtgärda läckor?

Jag hade en tanke på att sätta ytterligare en liten lucka upptill bredvid ventilationen annars där jag sätter en skarv.

Vad förespråkas i det läget? En lucka till eller det estetiska?



Yes! 👍
Vi tog med en kakelplatta till färgbutiker som bröt en färg som var lika kakelplattan, inspektionsluckan är i stort sett osynlig. Alt. som har föreslagits tidigare, ett material på luckan som är lika övrigt väggmaterial. Inspektionsluckan är till för att se om det är läcker vatten. En vägg har 2 sidor, är det möjligt hos er så kan en inspektionslucka vara på andra sidan väggen.
 
Redigerat:
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Inspektionsluckan är till för att se om det är läcker vatten.
Nja, skvallerröret är till för att se om det läcker vatten och inspektionsluckan för att kunna stänga av vatten och göra något av läckaget, som jag ser det.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, skvallerröret är till för att se om det läcker vatten och inspektionsluckan för att kunna stänga av vatten och göra något av läckaget, som jag ser det.
Vet inte om det är nytt krav men vi har det inte så. Inspektionsluckan, där sitter ju skvallerröret också men ingen avstängningskran.
 
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Vet inte om det är nytt krav men vi har det inte så. Inspektionsluckan, där sitter ju skvallerröret också men ingen avstängningskran.
Men där finns kopplingar som går att komma åt att fixa om de läcker väl?
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Men där finns kopplingar som går att komma åt att fixa om de läcker väl?
Det finns en huvudkran på ett annat ställe som stänger av allt vatten.
Blev osäker och kollade, nej, ingen avstängning, man kollar ibland om det är blött eller inte och har inte tänkt på om det finns någon avstängning eller inte.
 
Redigerat:
Andrews

"4.1.1Fogar på tappvattenledningar​

Fogar på tappvattenledningar ska vara placerade så att de är utbytbara och så att eventuellt utläckande vatten snabbt kan upptäckas och enkelt åtgärdas.

Serviceöppning
Fogar på inbyggda ledningar ska ha en lätt åtkomlig serviceöppning som gör det möjligt att reparera eller byta alla fogar samt komma åt ventiler eller annan utrustning för manövrering och service."

Åtgärda kan jag göra med en lucka långt ner, det är bara att vrida av kranen. Det är också möjligt att reparera, kanske inte enkelt men det går. Jag ska höra mig för med försäkringsbolag vad de säger, avvikelser kommer att krävas oavsett..

Eventuellt kanske jag får sätta två luckor?

Stort tack för ert engagemang!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.