Håller på med mitt FTX aggregat och planerar var i rummen jag ska ha till och från-luft ut/in-sugen.
Till-luft har jag satt nära fönstren i sovrummen, detta för att få bort ev. drag från fönstren (även om dessa nyligen är nya) men också för att det blir längst från dörren.

På lilla badrummet på 3 kvm hamnade utsuget ovanför dushkabin dörren. Rätt bra tycker jag nog.
Ska nu placera utsug i ett större, nästan rektangulärt 3*3 m stort badrum. (också i köket, men där är valmöjligheterna mindre)

I stora badrummet tänker jag mig att man kanske ska ha flera utsug, ett ovanför toastolen, ett vid duschen och ett ovanför badkaret ?
Eller ska man sätta ett utsug så långt bort från dörren som möjligt (vilket badkar och dush blir) för att få så stor scirkulation på luften som möjligt i huset och utgå från det, mer än att det ska suga ut skitdoften från holken ?

Spelar det egentligen så stor roll var man placerar utsugen?
 
H
Jag skulle placerat utsug vid kyl och frys i köket och vid badkar och dusch i badrummet.

Hur ser badrummet ut? Är det långt mellan badkar och dusch?
 
jag valde att sätta ett 125mm don i badrummet istället för två 100. Jag valde även att använda mig av 125mmkanaler och don för tilluft till sovrum. För att få ner lufthastigheten i kanal och lufthastigheten över don för att minimera ljud. Det funkade jättebra hemma hos mig. Det är en balansgång. Lägre lufthastighet = mera tid att tappa värmeenergi i kanaler dragna i kallt utrymme innan det är framme i aggregatet = mindre värmeenergi att återvinna.

Jag tror inte att du behöver sätta flera frånluftdon på ett så litet badrum. Det som är viktigare är att du når rätt flöde, inte vart donet sitter.
 
Måtten på det tänkta badrummet

Badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Avlopp är redan dragna av förra ägaren. Allt går att göra om, men med stora besvär i så fall.)

A och B är planerade platser att sätta badkar resp. dush.
C, vars avlopp får bli draget på väggen till B är tänkt för handfat.

Tänker mig fråmst att ha utsug vid B, då Dush är det ssom kommer användas mest (tror jag). Ev. sätta ett utsug även vid A.
Båda är långt från dörren och jag borde få mest genomströmning genom huset.

Då jag nu drar ventilation tänker jag ett 100 rör ner, men att sedan dra rektangulära plaströr i undertaket och där med få 2 utsug. Inte optimalt drag, men borde funka.
Har satt upp flera spjäll på min anläggning där jag hoppas kunna reglera. Ex. vill jag ju inte ha samma utsug i mitt lilla som stora badrum, trotts att båda har 100 rör.
Kanske kommer susa mycket i rören med spjäll ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.