Halloj!

Är i fasen att placera ut ett hus och garage på en nyköpt tomt och kan inte riktigt bestämma mig hur det ska stå. Jag ska ju självfallet bygga en altan, men frågan är vart huset ska placeras för bästa sol på altanen.

Altanen kan inte placeras mot söder (norr är på vänster sida i bild) p.g.a. det är en stor kulle på den sidan, samt att den sidan av tomten är oerhört oattraktiv. Norra sidan är ett stort öppet fält varvid bästa placering av huset rent teoretiskt är entré mot söder och altan mot norr. Men som känt får man inte jättebra sol med altan i norrläge...

Hur hade ni placerat hus + garage? Nedan placering är vad hustillverkaren tycker är "bästa plats". Kan även tycka att garaget är lite väl nära tomtgränsen, men kanske blir svårt att placera garage på andra sidan med risk för att täcka den sommarsol som går ner i nordväst...

Se bifogad bild!
 
  • Tomtkarta som visar planerad placering av ett hus och garage med kullar och solriktningar angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Uteplats på framsidan mot gatan är väl inte så käckt. Placera huset antingen längs med eller vinkelrätt mot den nedre vägen på kartan.
Garaget bör även det vara parallellt eller vinkelrätt mot huset.
Försök få stor sammanhängande tomt med kvällssol att vistas på på baksidan
 
Vad är det som gör södra sidan oattraktiv? Min första tanke var att den stora relativt platta ytan uppe på kullen i söder skulle vara perfekt för ett stort däck. Högt läge och en bra bit från vägen. Förvisso nära grannen men deras hus ligger ju en bit ifrån gränsen...
 
Om det dessutom är möjligt att lägga huset i sluttningen så får ni ju en stor fin yta i norr som skulle funka ypperligt för lekyta till ungarna - om nu sådana är aktuellt...
 
Tack för svaren! Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka kartan... Vart är norr? Är Norr i toppen av bilden, eller är norr till vänster i bild?

Antingen är det såhär:
* Norr till vänster i bild, Öst i toppen, Söder till höger och Väst i botten.

eller såhär:
*Norr i toppen av bilden, Öst till höger, Söder i botten och Väst till vänster i bild.

Hur tolkas kartan egentligen?
 
Norr är uppåt. Det är det allra vanligaste och i detta fall har du till och med en norrpil i vänsterkanten.... (som pekar uppåt...)
 
Då har jag uppenbarligen tolkat det helt snurrigt...

Förstår jag det rätt såhär? (bifogad bild) Ledsen för okunskap...
 
  • Situationsplan med markeringar för solens rörelse, byggnader i blått och grått, höjdkonturer och kompassriktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det stämmer.
 
Ah, jag såg inte ens den lilla Norrmarkeringen på ritningen utan gick på att norr var till vänster. Funderade ungefär en millisekund på att norr "alltid" är uppåt på ritningar men tänkte att roniish säkert har koll. :D;)

Tycker väl fortfarande att platån (i nordost nurå) lämpar sig för ett däck. Däremot kanske inte om huset hamnar för långt upp på sluttningen. Risken är då att huset skuggar däcket.
Vill du ha altanen i söder- eller västerläge hamnar den mot gatan, vilket kanske inte är så kul.
 
T ToRy skrev:
Ah, jag såg inte ens den lilla Norrmarkeringen på ritningen utan gick på att norr var till vänster. Funderade ungefär en millisekund på att norr "alltid" är uppåt på ritningar men tänkte att roniish säkert har koll. :D;)

Tycker väl fortfarande att platån (i nordost nurå) lämpar sig för ett däck. Däremot kanske inte om huset hamnar för långt upp på sluttningen. Risken är då att huset skuggar däcket.
Vill du ha altanen i söder- eller västerläge hamnar den mot gatan, vilket kanske inte är så kul.
Tydligen inte, men nu har jag koll... :rofl: Vägen är en privat grusad väg som fortsätter bort till sista huset på den lilla gatan (endast 3 hus), så det bör rimligen inte vara någon vidare trafik förhoppningsvis.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hej

Skriv ut kartan på ett A3.
Bygg ett hus i motsvarande storlek och bygg upp höjderna med frigolit eller handdukar eller dylikt.
Gå med ficklampa som motsvarar solen så kan ni få lite ideer om solens rörelser och var ni vill ha ingång altan etc.

Lycka till.

/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.