Hej,

Jag sitter och är så kluven över placering utav vårt hus och tomt.

Vi vill få ut så mycket som möjligt utav kvällssolen på tomten och har fått ett förslag från en kollega (som arbetar som landskapsarkitekt)

Vi gjorde lite justeringar i hans skiss och lade garaget 6 m får huset samt att vi flyttade allt mer mot norr. Men jag har så svårt att släppa tanken på att garaget nu förstör så mycket utav husets entré.

Helst skulle jag vilja ha entrén mot gatan men på grund av solen har vi istället valt att ha groventren mot gatan.

Är det någon som har några kloka ord att komma med hur vi ska göra med garaget för att det ska vara både praktiskt (med snöskottning osv) och estetiskt

Är det jättedumt att flytta in garaget längre på tomten?

Tacksam för tips!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan ju säga att av erfarenhet vet jag att dörren som syns närmast gatan automatiskt blir huvudentré och den entré gäster mfl väljer även om det inte är så det är planerat.

Så som du ritat det nu kommer er huvudentré högst sannorlikt att reduceras till en extra altandörr med en oanvänd hall innanför, men risken kan minimeras genom att man "skymmer" groventrén från gatan med någon häck och gör den gången så oansenlig som möjligt, samt har hyfsat långt mellan garaget och huset. Ett rejält skärmtak av något slag framför huvudentrén minskar problemen en hel del.

Ytan bortanför garaget används i allmänhet inte, den blir "död", används i samtliga fall jag sett endast till virkesupplag, vedhögar, kompost etc. Garaget bör därför absolut ligga så långt åt norr som det bara är möjligt.
 
Ö
In med garaget längre på tomten och du får en infart med plats för fler bilar än en och du får fram huvudentren mycket bättre (jag tror du har huvudentrén på långsidan vid garaget) och du har ju tomt att använda där.
 
  • Gilla
Larsrobertp
  • Laddar…
Jag hade haft groventren vid garaget istället. Märka upp lite tydligare med gång och så vad som ä ingång och inte för gäster. Sen flytta in garaget så att det lirar i linje med huset i bakkant och att garaget är ute i gröningen istället. Känns som att garaget är huset och inte tvärtom som du har de nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.