Hej!

Har precis köpt en Gardena R100LI.
Tror ni på denna dragning av Guidelina för klippning överallt?
Placeringen baseras på vart det finns eluttag. Finns även vid andra boden, men tror detta är effektivast(?)
För övrigt, tänkte jag gräva ner kabeln ca 1dm då jag har en vertikalskärare jag tänkte använda.

. Skiss av trädgård som visar planerad dragning av guidelina för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser trångt ut.
 
Absolut! Men eftersom det är begränsningskabel borde väl den klara av de? Lite smarta är dom väl? Eller ska jag returnera den?
 
Så smala ytor är svåra för en klipparen. Den studsar fram mellan begränsningstråden.
Har du kolla mått och kabeldragningen vid laddstationen gentemot installationsmanualens beskrivningar?
 
60 cm men långa gator under 1,5 m rekommenderas ej.

Laddstation har minst 5 meter fritt! Bredare där, dålig ritning!
 
Redigerat:
Detta är också ett alternativ. Kanske bättre till och med?
Schmatisk ritning av en tomt med markeringar för hus, garage, utekök, bodar och parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det kommer att funka, men som sagt, små smala korridorer är inte optimalt för en robotklippare.
Ibland kan man fundera på att undanta dessa område från robotklippning. Kanske köra med en trimmer, lägga sten eller plantera buskar etc.
 
Det är inga bekymmer med smala korridorer om man kan komma åt dem från bägge håll och de inte är för långa. Det är väldigt olika, så man kan inte veta i förväg om det fungerar eller ej.

Släpp gärna av klipparen långt in i korridoren (2/3 av sträckan från den öppna ytan) under låt säga 25% av klippningarna (totalt sett 50% med två korridorer) så kommer det nog att bli bra. Man får köra lite trial and error bara...
 
Hej!

Tack för all feedback. Då kör jag på det senare förslaget. Får jag se hur den klipper innan det blir mixa med zoner!
 
Zoner finns ej. Du väljer startpunkt(er) i meter längs med guidekabeln. Därefter kör klipparen autonomt. Var den sedan hamnar under klippfasen bestäms av slumpen.
 
Okej!
Tack för rättelsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.