Vad ska man tänka på? Jag tänkte ha min fördelare i en garderob. Men jag oroar mig lite för läckage. Ska/bör/måste man ha den i ett våtutrymme? Kanske att man kan ha ett sån't där vattentätt skåp med dränering. I så fall vart ska man dränera? Kan man dra dräneringssang i plattan och upp i närheten av en golvbrunn? Jag kan inte riktigt se hur man får till det på ett snyggt sätt.
 
Snailman
de fördelarskåp jag sett för golvvärme (i några nybyggda hus) har haft en slang som mynnat ut på golvet precis nedanför fördelarskåpet...

så man ska se om det är läckage antar jag...
 
Ok, satt dom i våtutrymme då? Annars gör det ju inte så mycket nytta om man inte är hemma.
 
Jag byggde ett vattentätt skåp och drog "läckageslang" ner i källaren där det finns golvbrunn. Däremot inte direkt ner i golvbrunnen eftersom jag vill upptäcka läckaget, dvs det rinner ut på golvet och sedan ner i golvbrunnen.

Jag fattar det som att du inte har källare, men man kan säkert dra slang i plattan till en golvbrunn där det kan mynna ut på golvet och sen ner i ett avlopp. Bara fördelaren sitter högre än avloppet så...

Man måste nästan ha det till ett avlopp för att kunna ta emot större mängder. Alternativet kan ju vara en balja eller liknande. Kan till och med koppla in en "fuktindikator" som tänder en lampa vid läckage kanske? :) Hjälper kanske inte så mycket när man inte är hemma dock. Däremot om du har ett larm med uppringning så skulle du säkert kunna koppla in den till larmet så att den ringer upp vid läckage. Kanske lite overkill dock. Men kul!!! :)
 
Ja lite overkill kanske... det enklaste vore ju förstås om fördelaren satt i ett våtutrymme men det blir inte så bra hos oss. Men att dra ner dräneringen i betongen och upp i badrumet borde ju funka. Sen får jag nog klura lite på var den ska mynna ut för att det inte ska se konstigt ut.
 
Snailman
gnilrub skrev:
Ok, satt dom i våtutrymme då? Annars gör det ju inte så mycket nytta om man inte är hemma.
nej det var inte våtutrymmen, det var typ garderober med parkettgolv så vattnet hamnar på parkettgolvet om det blir läckage...

min ena har jag tänkt ha i en garderob, den andra blir i tvättrummet så det blir en dm hög betongfyrkant runt golvvärmerören med lutning in mot golvet och sen blir det en halv klinkerplatta runt kanten på golvet runt hela rummet (utom vid dörrarna då)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.