Jag bygger en duschörna på ca 80*130 cm, där duschen ska sitta på ena kortväggen. Var bör jag placera golvbrunnen? Den gamla (nuvarande) golvbrunnen sitter ungefär mitt i golvet och det gjorde ju inte så mycket då det stod ett badkar över. Det vore ju snyggt att ha den nära kortväggen med duschen, men då måste ju fallet där bli ganska brant. Kan tillägga att jag lägger klinker som är 10*10 cm på golvet.
 
Mtp att i en 90x90 hörna så sitter brunnen på ca 45x45 hade jag satt den på 40x65!
 
OK. Tack för synpunkten. Då blir det nog så att placeringen blir ungefär som nu. Eller finns det några krav på minsta avstånd från väggen i några byggregler. Jag har inte sett det i alla fall.
 
Här finns en golvbrunn som man sätter direkt intill väggen:

www.unidrain.se

Hur bra den är vet jag inte men jag tycker helt klart att den ser intressant ut.
 
HAr för mig att BKR regelrna föreskriver att brunnen inte får sitta närmare än 30cm.

Unidrain har ett system där det tydligen skall gå att sätta närmare utan problem. Men jag har hört att de har haft problem med certifieringen. En Kakelsäljare har sagt mig att de unidrain har godkäntgs av BKR (plattsättarna), men inte av rörmokarna (vet inte vilket regelverk de följer).
 
Varför flytta brunnen om den ändå finns på golvytan som ska tillhöra duschutrymme? Har jag uppfattat placeringen fel? Är flytt mer nödvändig än att det bara ska vara så som alla har det?
Jag skulle bli glad att slippa att stå på brungaller när jag duschar ;). Unidrain är annars min favorit
gaia
 
Vi var intresserade av Unidrain till vårt nybygge, men vår entreprenör ville inte
montera eftersom det enligt honom inte var godkänt av "Våtrumsbranschens
branschregler". Godkännande lär vara på gång, men vi kan tyvärr inte vänta.
Snyggt är det iallafall!
 
Vi har beställt unidrain i våra duschar- de har inte sagt ett pip om att det inte skulle vara godkänt.
 
Marlon Brando skrev:
Eller finns det några krav på minsta avstånd från väggen i några byggregler. Jag har inte sett det i alla fall.
Minst 20 cm från brunnens kant till väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.