Jag har nyligen köpt ett vinkelhus där huvud-huskroppen har öppet hela vägen i nock. Ovanför hallen som ligger i hörnet vid gaveln är det ett utrymme på ca: 2x2m med "vanlig" takhöjd vilket ger 2st vertikala väggar som leder upp mot taket. Huset har idag ingen frånluftsventiation med undantag för en paxfläkt i badrummet och detta var något vår besiktningsman tipsade oss att ändra på. Huset har tidigare endast nyttjats sommartid som fritidshus och då bedömde han inte att det var något stort problem. Men eftersom vi kommer bo året runt och då jag redan efter en månad i huset upplevt att jag får olämpligt mycket kondens på fönstren vill jag snarast få ordning på detta.

Idag har jag tagit upp en manlucka mellan kallvinden som finns ovanför vinkelhuskroppen och in i detta slutna utrymme ovanför hallen eftersom jag tänker att det vore lämpligt att placera ett frånluftsdon där. Jag kommer med en sådan placering åt att få donet hela vägen upp i nock. Det visade sig vara kallvind där oxå, väl isolerat i alla riktningar.

Nu till frågan..

Om jag sätter donet högst upp i nock kommer jag i det kalla utrymmet på andra sidan väggen att få leda imkanalen nedåt med en höjdskillnad på ca: 1m för att komma i nivå med anslutningarna till de ventilationskanaler som finns i murstocken.

Är det smart att sätta den högst upp i och dra rören i kallvinden på detta sätt, eller är det en risk att eventuell kondens i detta rör "blir stående"?

Eller skall jag gäller sätta donet lite lägre ner på väggen för att hålla imkanslen så horisontellt som möjligt, på bekostnad av att den översta nocken förblir "oventilerad"?

Självklart kommer jag isolera rören i kallvinden.

Lägger strax in en bild på hur det ser ut.
 
Redigerat:
Där grön pil visar tänker jag sätta donet, och röd linje visar höjden för anslutningarna i murstocken, som är belägna uppe i kallvinden.
 
  • IMG_3560_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du tänkt att det ska vara självdrag eller ska du ha frånluftsdläkt?

Jag hade satsat på FTX-system.
 
Än så länge eldar jag i vedpanna så jag tror jag får skorstenseffekt nog till att det skall fungera med självdrag. Dock har jag planer på bergvärme och då kommer ju den effekten att minska och kanske inte räcka.

Har funderat en del på FTX men pengarna avskräcker lite granna just nu. Dock sitter inga fönstervetiler någonstans i huset och det är genomgående treglasfönster, så det är nog rätt så goda förutsättningar för att det skall fungera bra med FTX. Dock är det ju ett vägskäl för skall jag få det att fungera endast med självdrag eller ev. endast mekanisk frånluft så måste jag ju öppna någonstans. Finns en friskluftsventil i ett av sovrummen nu, men det är allt.
 
Inser att jag blandat ihop begreppen och förvirrat lite.

Det är alltså en vanlig ventilationskanal det handlar om. Ej imkanal i form av köksfläkt.
 
Sammanfattar/förenklar frågan och hoppas på lite mer hugg!

Behöver man ta hänsyn till och undvika att skapa "luftlås" genom att dra spirorören upp och ner genom terrängen på kallvinden?

Läste någonstans att om kanalerna är korrekt isolerade spelar detta ingen roll, såklart bortsett från tryckfalls- och ev. ljudaspekter.

Delar ni denna åsikt?
 
Mikael_L
Först och främst ska jag påpeka att jag är väldigt okunnig inom ventilationens förtrollade värld. Har absolut inte jobbat med det förutom en installation i det egna huset, och därmed en viss djupdykning i ämnet.
David_Berglund skrev:
Läste någonstans att om kanalerna är korrekt isolerade spelar detta ingen roll, såklart bortsett från tryckfalls- och ev. ljudaspekter.
Men, det tycker jag ryggradsmässigt känns korrekt.
Isolera är ju viktigt för att slippa kondens.
Sen har nog luften ha så lika temp överallt och därmed lika densitet, om bara flödet är funktionellt högt (dvs minst 10l/s) att lite nivåskillnader inte ska märkas.
 
Nu är jag tillbaka och som vi går mot årstider av stängda dörrar och fönster igen är jag i färd att installera.

Av ekonomiska skäl blir det inget FTX-system i steg 1.

Istället är planen en tvåstegsraket, där jag i steg 1 bygger frånluftsdelen baserat på en primärstam i 160 som är förberedd planeringsmässigt för att mata en FTX-fläkt i framtiden. Men istället sätter jag en kanalfläkt på den, och blåser avluften genom en gavelventil som blir samma som för den kommande FTX-installationen. Har kommit över ett restparti med massor med rör och krökar så det kommer inte kosta många kronor att nå i mål med denna del.

Det jag nu fungerar på är tilluft. Som jag skrivit ovan finns det inga spaltventiler eller liknande, och jag behöver därför antingen förlita mig på läckage här och var, eller skapa tilluftskanaler. Jag tror huset är förhållandevis tätt, dels vet jag att det är diffspärrar överallt för det har jag sett när jag rivit lite här och var, och dels märkte jag i vintras att det var lögn att tända i kaminen utan att öppna först.

Eftersom FTX är framtiden känns det helgalet att ta upp en massa hål i väggar och fönster för att ta in uteluft genom, och jag funderar istället på om man kunde bygga även tilluftssystemet i förebyggande, men att ha det utan drift. D.v.s. att kanalfläkten på frånluften suger uteluft hela vägen genom ett komplett rörsystem på kallvinden som är förberedd att bli tilluft när FTX-systemet kommer in.

Man skulle kanske kunna få lite för lågt tryck inne möjligen men är detta ett problem?

Eller blir det kanske väldigt kallt med tilluftsdon i sovrum när man får så mycket koncentrerad kall luft utifrån.

Vad tror ni?
 
Redigerat:
Gör ett försök att förenkla frågan.

Kan jag bygga ett F/T-system där jag bara har fläkt på frånluften?
 
Mikael_L
Ja, men du ringade själv delvis in de eventuella problemen.
* att det blir totalt mycket mottryck - dubbla sträckor med kanaler.
* att det kanske blir lite väl högt undertryck
* om tilluften går i varmt utrymme måste den kondensisoleras, vilket den inte behöver göras med FTX.

Det blir inte kallare/dragigare än tilluftsdon i väggar/fönster. Men placeringen är ju viktigt i båda fallen, men kan kanske inte bli på samma ställe.
 
Ang. kondensisoleringen.

Om kall uteluft kommer in och träffar varma kanaldelar borde det väl inte kunna bli kondens? Rh borde väl minska när uteluften gradvis värms upp allt eftersom det kommer längre "in i huset". Eller tänker du att det blir sådan avkylning på materialet i rören av denna luft, så att det blir kondens på rörens utsida i en varm miljö?

Utveckla gärna lite här.

I det aktuella fallet kommer all kanaldragning ske på kallvind förutom vertikala stick som går genom isolering och innertak ner till ventilerna.
 
Mikael_L
David_Berglund skrev:
Eller tänker du att det blir sådan avkylning på materialet i rören av denna luft, så att det blir kondens på rörens utsida i en varm miljö?
Japp, exakt så.
 
Så rent teoretiskt behöver man då bara kondensisolera genomsticken och uppe på vinden kan det ligga naket?

Isolerar man någonsin uteluft/avluft på ett FTX-system förresten? Är verkningsgraden på växlaren tillräckligt bra så borde man ju ha nära samma temp som omgivningen förutsatt att vinden är ordentligt ventilerad?
 
Jo man kondensisolerar avluft och tilluft för FTX också. I teorin med 100% verkningsgrad har du nog rätt, men jag gissar att I praktiken kommer temperature skilja en del mellan en kallvind och ute även om vinden är ventilerad. Min vind blir rejält varm när solen ligger på t.ex.

Jag skulle nog inte låta ventilationen gå oisolerad på vinden, och när du väl installerar FTX kommer du ju ändå behöva isolera, så det är ju inte bortkastat jobb.
 
Vill till att vi håller isär vanlig värmeisolering och kondensisolering oxå.

Gjorde en liten skiss på hur systemet är tänkt att se ut.

K på högra ytter(gavel)väggen är ett kombidon. FTX är ju såklart fläkten, men där jag tänker enl. ovan att endast ha en kanalfläkt på frånluften tills vidare.Det rosa strecket syftar till en dörr som alltid är öppet. Även uterummet är vinterbonat med (vattenburen golvvärme) samt har hög nock så det blir ventil i vägg uppe mot tak där. Storstugan till vänster på ritningen är öppen i nock och det är den man kan se foto på högre upp i tråden.

De gröna pilarna syftar till den riktning vi avser bygga ut huset inom ett antal år, och i det skedet byter jag bort kombidonet mot en avluft via takhuv när jag ändå skall bygga nytt tak.

Om jag gör såhär och lägger ner alla tilluftsrör i isoleringen, måste jag då kondensisolera samtlig rördragning för att inte få problem med kondens? Hur gör man i ett "riktigt" FT-system? Kondensisolerar man alltid tilluftsstammen då?

P1000733_s.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.