Hej,
Vid mitt fritidshus ska det installeras förbindelsepunkt för kommunalt vatten och avlopp samt förbindelsepunkt för el och fiber. Kommunen har valt ut placering för dessa men det går att lämna förslag på annan placering. Anser ni detta vara en bra placering? Skulle det vara fördelaktigt att istället ha förbindelsepunkterna nära varandra? Kommer båda förbindelsepunkterna ligga så pass djupt att det går att anlägga en bilparkeringsyta ovanpå dem? Jag funderar på att ge förslag på att få förbindelsepunkterna nära varandra och då nära huset som möjligt för att minimera grävarbetet på tomten (visserligen har jag två till byggnader på tomten som jag skulle behöva dra el till och VA till en utav dessa)
 
  • Karta över fastighet med markerade förslagna förbindelsepunkter för el, stadsnät, vatten och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet är denna

Vi försöker lägga el, fiber och VA på samma punkt. Det underlättar entreprenörens arbete. Avlopp och vatten avslutar vi på 1,5 och el/fiber 0,6 under färdig yta så du kan med lätthet köra bil och bygga parkering. Vart du vill ha draget respektive ledning vet du bäst själv men en schakt är bättre än två, i regel. Se till att grävpatrullen lägger din punkt tillräckligt långt in så du slipper göra åverkan på vägen. Det är ett jävla otyg att hämta upp något i en iordningställd yta som brukas.

Är det självfall eller tryckspill på avloppet?
 
Redigerat:
Tack för ett bra svar. Huset ligger högt upp så jag antar att det kommer vara självfall för avloppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.