Hej!

vi har stora problem med invändig kondens i vårat ett år gamla hus (färdigställt i december 2020).

problemet uppstår direkt det blir minusgrader ute. Det räcker med att det kryper under noll ute så börjar det bli kondens i nederhörnen av fönstrena.

vi har dubbelkollat ventilationen och haft hit folk som kollat luftflödena och allt med ventilationen verkar okej.

vi har även varit i kontakt med fönstertillverkaren som uppger att så mycket kondens som vi har är skadligt för fönstrena men att det inte beror på fönstren utan eventuellt på hur de är monterade.

så nu till våran fråga:
Hur långt ut är det okej att montera fönster?

Våra fönster sitter två cm utanför isoleringen. Det yttre fönsterglaset på själva fönstrena är två cm innanför träet på fönstrena. Detta gör att det yttre fönsterglaset är placerad exakt i linje med där isoleringen börjar.

Kan det vara detta som ställer till det?

”Luftspalten” är 45 mm. Kan detta påverka invändig kondens att det kan komma in mer kall luft i en stor luftspalt?

Fönstrena är tvåglasfönster från SP fönster. Vi har förstått att det även hade varit bättre för invändig kondens att ha element under fönstren men vi har golvvärme.

problemet visade sig redan förra vintern när vi precis flyttat in men då fick vi till oss att invändig kondens kan uppstå om det finns mycket byggfukt kvar. Nu har det gått ett år och vi har haft avfuktare igång (i badrummet) större delen av året plus att vi hade avfuktare under byggtiden också så byggfukt borde inte längre kunna vara en parameter.

bilderna visar kondensen på fönstren när det va ca -14 grader ute.
 
  • Kondens på nederdelen och hörnet av ett fönster vid minusgrader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på insidan av ett fönster med vinterlandskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Kondens uppstår när den varma inomhusluften kyls av när den möter fönstrets insida. Det är flera parametrar som man måste titta på för att förstå varför just ni får kondens. Temperaturen på glasets insida, temperaturen hos rumsluften och rumsluftens relativa luftfuktighet. Att fönsterrutorna blir kalla pga fönstrens (slarviga?) montering tycker jag är långsökt. Hur har ni det med tätningslister? Skaffa en väderstation så ni kan logga de olika variablerna. I nödfall kan ni undersöka temperaturen runt fönstren med en värmekamera. Det avslöjar köldbryggor effektvt.
 
Sitter fönstrens insida jämns med isoleringens utsida? Tycker det låter som att dom sitter väldigt långt ut i sånt fall. Kan det va de som påverkar kanske? Är det nått av fönstren i huset som sitter längre in och i så fall blir de kondens på det fönstret?
 
Vid en träfasad placeras normalt utsidan av fönstrets karm i liv med fasadpanelen, så att springan mellan karm och fönsteröppning i fasaden kan täckas med en foderbräda. Springan mellan karm och fönsteröppning måste vara drevad, liksom att anläggningsytan mellan båge och karm på insidan måste ha tätningslister. 2-glas isolerrutor är normalt inte tillräckligt för att uppfylla kraven i BBR (Boverkets Byggregler) i ett nybyggt hus, om man inte kompenserar det med tjockare isolering än normalt i bl.a. väggarna. Det kan leda till djupa fönsternischer som försämrar luftcirkulationen. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det många parametrar som har betydelse. Utan kunskap om flertalet blir det bara spekulation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Sitter fönstrens insida jämns med isoleringens utsida? Tycker det låter som att dom sitter väldigt långt ut i sånt fall. Kan det va de som påverkar kanske? Är det nått av fönstren i huset som sitter längre in och i så fall blir de kondens på det fönstret?
Nej så långt ut sitter dom inte.
Det yttersta fönsterglaset är exakt i nivå med isoleringens kant. Eftersom det är två cm från träet på utsidan av fönstret till själva fönsterglaset så sitter ju fönstret två cm utanför isoleringens kant (men fönsterglaset blir känns med isoleringens kant)
 
J justusandersson skrev:
Vid en träfasad placeras normalt utsidan av fönstrets karm i liv med fasadpanelen, så att springan mellan karm och fönsteröppning i fasaden kan täckas med en foderbräda. Springan mellan karm och fönsteröppning måste vara drevad, liksom att anläggningsytan mellan båge och karm på insidan måste ha tätningslister. 2-glas isolerrutor är normalt inte tillräckligt för att uppfylla kraven i BBR (Boverkets Byggregler) i ett nybyggt hus, om man inte kompenserar det med tjockare isolering än normalt i bl.a. väggarna. Det kan leda till djupa fönsternischer som försämrar luftcirkulationen. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det många parametrar som har betydelse. Utan kunskap om flertalet blir det bara spekulation.
om man ser väggen utifrån så är det:
22 mm (ribb), 22 mm (bottenbräda), 45 mm (luftning), 9 mm (GU), 195 mm (isolering), 45 mm (isolering), 25 mm (plywood+gips)

och om man ser hur fönstret sitter:
22 mm (foderbräda), 55 mm (salning) och sen sitter fönstret.

med andra ord är fönster utdraget ca 2 cm jämfört med hur många normalt bygger (vad vi förstått). Tror du detta påverkar kondensen?

vi ska skruva upp salningen utanför ett av fönstrena och kolla hur det är drevat/isolerat. Dessutom känner vi en som har möjlighet att låna en värmekamera så det ska vi också göra till vecka för att se om vi blir något klokare!

tack för svar!
 
J justusandersson skrev:
Vid en träfasad placeras normalt utsidan av fönstrets karm i liv med fasadpanelen, så att springan mellan karm och fönsteröppning i fasaden kan täckas med en foderbräda. Springan mellan karm och fönsteröppning måste vara drevad, liksom att anläggningsytan mellan båge och karm på insidan måste ha tätningslister. 2-glas isolerrutor är normalt inte tillräckligt för att uppfylla kraven i BBR (Boverkets Byggregler) i ett nybyggt hus, om man inte kompenserar det med tjockare isolering än normalt i bl.a. väggarna. Det kan leda till djupa fönsternischer som försämrar luftcirkulationen. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det många parametrar som har betydelse. Utan kunskap om flertalet blir det bara spekulation.
Absolut det är jag helt med på. Men det är ju inte ovanligt att man har smygar på utsidan fönster heller. Tyckte det lät som att det satt inprincip utanför isoleringen. Men nu skrev misschico att det inte gjorde det utan det var jag som missförstod det. Jo visst är det så att det är många parametrar som spelar in. Tänkte bara att det kanske fanns något föbster/dörr som var monterad längre in och kanske inte hade samma problem med kondens och då hade det kanske varit en fingervisning på vad som KAN vara problemet.
 
S Snickarkirre skrev:
Absolut det är jag helt med på. Men det är ju inte ovanligt att man har smygar på utsidan fönster heller. Tyckte det lät som att det satt inprincip utanför isoleringen. Men nu skrev misschico att det inte gjorde det utan det var jag som missförstod det. Jo visst är det så att det är många parametrar som spelar in. Tänkte bara att det kanske fanns något föbster/dörr som var monterad längre in och kanske inte hade samma problem med kondens och då hade det kanske varit en fingervisning på vad som KAN vara problemet.
Alka fönster är monterade på samma sätt och alla fönster har samma problem i bostadsdelen.

vi bor egentligen uppe på ett garage (byggde en lägenhet ovanpå ett dubbelgarage). I garaget alltså på bottennivån har vi inte sett lika mycket kondens, men där är vi ju inte heller hela tiden så det kanske bara är att vi inte reagerat på det lika mycket där.
 
  • Gilla
Ore och 1 till
  • Laddar…
Temperaturen(för kallt) vid fönsterna tillsammans med för hög luftfuktighet är problemet. Vad har ni för ventilation. Kolla co2 halten i luften och luftfuktigheten.
 
Med 55 mm påsalning skulle jag nog påstå att fönstret sitter förhållandevis långt in för att vara i en träfasad. Ytterväggen har ett U-värde på ca 0,2 vilket jag tycker är överraskande högt (= dåligt) i kombination med 2-glas isolerrutor. Men det är knappast någon orsak till kondensproblemen.
 
U
Parkerar ni en fuktig/snöig bil i garaget?
någonstans måste al fukt komma ifrån.

I vårt förra hus hade vi 450mm isolering och 3-glasfönster som satt monterade i liv med fasaden. Hade inte detta problemet alls. Snarare tvärtom att vi hade kondens på utsida fönster på sommarmorgnarna och frost på utsidan fönster på vintern.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Parkerar ni en fuktig/snöig bil i garaget?
någonstans måste al fukt komma ifrån.

I vårt förra hus hade vi 450mm isolering och 3-glasfönster som satt monterade i liv med fasaden. Hade inte detta problemet alls. Snarare tvärtom att vi hade kondens på utsida fönster på sommarmorgnarna och frost på utsidan fönster på vintern.
ja, det är ju så man vill att det ska vara. Att kondens bildas på utsidan alltså!

vi parkerar ofta bilen i garaget som är nedanför men garaget har en egen ventilation. Alltså, systemen sitter inte ihop och är inte heller samma typ av system.
 
J justusandersson skrev:
Med 55 mm påsalning skulle jag nog påstå att fönstret sitter förhållandevis långt in för att vara i en träfasad. Ytterväggen har ett U-värde på ca 0,2 vilket jag tycker är överraskande högt (= dåligt) i kombination med 2-glas isolerrutor. Men det är knappast någon orsak till kondensproblemen.
luftningen är ju också bredare än normalt. Är 55 mm ändå förhållandevis stor påsalning?
 
Vad har ni för uppvärming? Är det en LVP eller har ni element under fönsterna. Som sagt blir fönsterna för kalla i kombination med en hög fuktighet. Denna fuktighet kan bero på dålig ventilation i kombination med byggsektorn från torkande trä. Jag hade liknande problem på golvhöga fönster i nybyggt hus som värmdes med LVP. Köpte en fuktighet/co2 mätare och kunde snabbt konstatera en hög luftfuktighet i kombination med dålig ventilation (co2 stack ofta upp över 1500 ppm). Åtgärdade detta genom extra ventilation och att se till att inget hängde för fönsterna
 
Tittar man på bilderna så ser man att där är kondens även på träet och inte bara på glaset. Tyder på att hela fönsterkonstruktionen har för dåligt u-värde förhållandevis till klimatet där ni bor. Skulle nog behövt bättre fönster. Antalet personer i ert hushåll har också stor påverkan på luftfuktighet i huset. En person avger ju en del fukt genom utandning och svettning. Hur många pers är ni i hushållet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.