Hej,

Hur ska man tänka med placering av de olika donen i rummen? Ska de sitta så centralt som möjligt eller ska de sitta mot hörnen eller hur tänker man?

Tack
 
Beror på dina förutsättningar. Är det ett FTX system?

Det man vill är ju att luften ska blanda sig så mycket som möjligt innan den sugs ut igen och gå långa sträckor
 
de flesta don kan rikta luftflödet
 
Tilluftdon sätter man centrerat framför fönster, ca 0,5 meter in i rummet.
Frånluftdon centrerat i rummet, med dragning åt den största fuktkällan (t.ex. duschen).
Mitt i rummet sitter ju ofta en belysningsarmatur.

Detta är min hemmapular-uppfattning, efter vad jag sett hur experter ritar.
 
Ja, det gäller ftx system.

Har fått allt uppritat av ett företag men kan tyvärr inte se någon tanke med hur de har placerat donen förutom det mest uppenbara, att kök och toalett har frånluft och allrum, sovrum har tilluft.

Annars så har de placerat ut donen så det är lätt att bygga systemet.

Ska ta tillvara på tipset att få luften så blandad som möjligt. Men man vill att donen ska hamna hyffsat symmetrisk i rummen.
 
G gnuttisch skrev:
Har fått allt uppritat av ett företag men kan tyvärr inte se någon tanke med hur de har placerat donen
Har du möjlighet att lägga upp ritningen här?
Så kanske du kan få både positiva och negativa synpunkter.
 
Absolut, maskerat bort namn m.m. bara. Gäller då två våningar, den ritningen med alla rören på gäller då våning två där rören dras i vind, snedtak och bjälklag.
 
  • Arkitektritning av en andra våning med markerade rördragningar genom vind, snedtak och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning som visar planlösning och rördragning för ventilation i ett hus med markerade rörledningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar rördragning i två våningar, med fokus på övre våningens rör i vind och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.