Status
Tråden går ej att kommentera.
Hur placerar man lämpligast eluttagen bredvid sängen? Tänkte ha ett uttag på var sida om sängen men bakom sängborden funkar inget bra och bortom sängborden är de ju inte åtkomliga från sängen (lat?). Ovanför sängborden blir ju lite konstigt och osnyggt, men vad återstår då?

Bakom, bortom eller ovanför sängborden? Eller något annat? Tänkte fixa det här imorgon förmiddag så snabba svar uppskattas.
 
Mikael_L
Jag är inte ett dugg smartare än dig, så du får nog välja själv ... :D ;)

Skämt åsido, men så är det faktiskt. Men jag ska försöka med nån sorts liten brainstorming iaf, men sen får vi hoppas att någon som faktiskt är smartare än oss orkar skriva nåt bra...

Har du redan klart vilken säng och sängbord det ska vara?
Varför är det så dåligt med att uttagen hamnar bakom sängborden? är det för att dom 1. inte går att skjuta in mot väggen eller är det för att 2. du vill ha lättåtkomliga vägguttag.
1. Har du sett vägguttagen som har två eller fyra europakontakter som skjuts in från sidan, dessa tar i princip ingen höjd.
2. Kan du inte ha något fler uttag på lämpligt ställe i rummet som går lätt att komma åt alt. så kopplar du in en skarvdosa av lämplig storlek "permanent" i ett av de bakom sängborden dolda uttagen och sen skruvar du fast skarvdosan på sidan eller undersidan av sängbordet.

Ett alternativ kan annars vara att dom får hamna bakom/under själva sängen, men nära sidokanten av sängen, så dom är relativt lätta att komma åt. (beror på hur sängen ser ut, med fel gavel så blir dom istället totalt omöjliga att nå :( )
 
  • trend-4-way.jpg
  • trend-3-way.jpg
Säng finns, sängbord finns men är inte säker på att det är de som kommer användas. Hur som helst "standardbredd" på dem.
Vill ju kunna skjuta in sängborden till väggen och även ha hyfsat lättillgängliga uttag. Vill ha vanliga dubbeluttag, Europakontakter känns väldigt begränsande.
Känns även dumt att koppla in skarvdosor nu när vi drar ny el i hela huset.
Går tyvärr inte att sätta under/bakom sängen då det helt enkelt inte funkar med sängen vi har.

Kanske vill få tag på nån lösning som inte finns helt enkelt? :)
 
Vad är det för stickpropp du vill kunna ansluta liggandes i sängen och som inte skulle kunna vara kontinuerligt ansluten?
 
kanske en klockradio...
Om man är för trött för att hitta avstägningsknappen så är det skönt med ett rejält ryck i sladden.
 
Vi har inga kontakter i närheten av sängborden. Jag har fått dra skarvsladdar och så har vi skaffat stickkontakter med fjärrkontroller. En till var sänglampa. Jag ser väldigt dåligt och har min fjärrkontroll liggande bredvid kudden. Jag går oxå och lägger mig senare än maken och det är skönt att kunna tända min sänglampa redan i dörren.
 
Jag behöver ström till sänglampa och laptop, ev något annat jag inte planerar för. Laptopen ska ju inte vara kontinuerligt ikopplad åtminstone.
Möjligt att det skulle kunna funka med det där uttaget ovan, om jag uppfattar rätt. Europakontakter från sidan och en vanlig jordad framifrån?

Problemet är annars inte vad för uttag utan placeringen av dessa.
 
Ser att det var två olika uttag ovan. Det med fyra uttag kräver tydligen två dosor medans det andra med en jordad och två europa klarar sig på en.
 
ThomasLindgren skrev:
Ser att det var två olika uttag ovan. Det med fyra uttag kräver tydligen två dosor medans det andra med en jordad och två europa klarar sig på en.

Jag tror att båda uttagen enligt bilderna ovan klarar sig med en apparatdosa.
 
Vi satte våra uttag, 230 + nät/tele utanför de tilltänkta sängborden (har inte några just nu). Jag och min fru diskuterade lite kring detta. Argumenten var de som kommit fram här i tråden. Under sängen är snyggt då uttagen är dolda, kan dock bli problem med hel sänggavel eller när man vill sätta i/dra ur sladden. Alternativet att ha uttagen bakom sängborden tycker jag är är det sämsta, då borden inte går att skjuta in till väggen. Har man däremot vägghängda bord kan det vara en tanke. Nackdelen med att ha dem utanför väggen som vi har är att uttag inte är det vackraste att titta på =)
 
varför inte sätta ett uttag på/i varje sängbord med anslutningssladd som då kan kopplas in i ett uttag under/bakom/bredvid/ i närheten av sängen/sängbordet?
 
  • Gilla
Bodil Hagberg
  • Laddar…
pellefant skrev:
varför inte sätta ett uttag på/i varje sängbord med anslutningssladd som då kan kopplas in i ett uttag under/bakom/bredvid/ i närheten av sängen/sängbordet?
Blir samma skarvdose-känsla som jag inte vill ha. Har även tele/nätverks-uttag som ska hitta nån lämplig plats, möjligt att de kommer sitta högre upp dock.
 
Klockradion har en transformator i sig.

Om du är rädd för att mobilen strålar så ska du bara ana klockradion. Det är nog den värsta strålning du kan utsätta dig för.

Du sover 6-7 timmar per dygn 50cm från en transformator. På ett elektroniklabb så provade vi lite olika saker för att mäta strålningen. En mobiltelefon är som ett myggbett, där koclradion sliter bort hela armen.

Jag har sedan den testen en batteridriven väckarklocka, (IKEA PS för övrigt som är riktigt snygg.)

Kunde för mitt liv aldrig ana det resultat vi fick.
 
Har inte kommit mycket längre med detta. Hur som helst ska tomrör till elen dras imorgon, men vart ska vi dra dem? :) Tyvärr glömde jag ju bort trådlösa telefonen som ska stå på sängbordet. Så det är alltså sänglampa + trådlös telefon och ibland laptop. Så då funkar det inte med uttaget med fyra europakontakter på sidorna och ett vanligt på framsidan.

Så ett 3- eller 4-vägs vore det allra bästa. Diskuterar de uttagen i en annan tråd och det verkar inte vara så jättelätt att hitta såna, infällda.

Dock är det fortfarande placeringen som är det mest akuta problemet, vart ska vi sätta dem? :)
 
Som sagt 3vägs uttag finns infällt, Elko varianten skall ha en dubbeldosa (en oval dosa).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.