Hej!

Jag har nyss baxat in en 1500liters strömnäs tank med 120l beredare. Jag funderar på om det räcker att sätta elpatronen längst upp(på sidan, inte ovanpå) för att hålla beredaren varm. Vill kunna tömma så mycket värme som möjligt till till golvvärmen innan elpatronen går in. Samt värma så lite vatten som möjligt om jag inte har lust att elda på sommaren.

Tanken med detta är att det alltid skall finnas varmvatten även om det inte finns värme till huset. Innan elpatronen går igång ska cirkpumpen till golvvärmen stanna. Detta för att inte elvärme skall värma huset. Det tar ändå lång tid innan temperaturen i huset börjar sjunka och det ger ytterligare tid innan jag måste tända en till brasa. Exempel: eldar på kvällen. Värmen i tanken tar slut mitt på dagen och cirkpumpen till golvvärmen stannar. Kommer hem på kvällen och kan då ta en varm dusch. Det är fortfarande varmt i huset pga värmetrögt hus. Jag kan i lugn och ro göra en ny brasa på kvällen.
 
Ett sätt att alltid ha duschvatten utan att behöva elda, är att sätta en el-vvb i serie med acktanken. Det drar mindre än elpatron iaf för att hålla duschvatten och under eldningssäsong så drar den ingen ström när den matas med varmt vatten.
 
Värmen från elpatronen sprider sig inte speciellt mycket neråt så du kan ju räkna ut ungefär hur många liter varmvatten du får vid placeringen du tänkt. Jag har två elpatroner, en för varmvatten ganska högt upp och en för värme ganska lång ner på min 500l tank. På den lägre har jag ställt tempen ganska lågt (stänger av den helt under sommar) så att det inte blir helt utkylt om vi skulle vara borta någon dag. Det kan ju också vara bra att kunna värma huset med elpatron om det skulle behövas av någon anledning. Har anslutningar på fyra nivåer från tanken.

Smart ide´det där att stoppa pumpen när tempen blir för låg, ska se om jag kan få till det också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.