Ska just dra rör för ett mindre badrum där det blir en 90x90 duschhörna (kvartsrund). Frågan är om jag ska sätta duschblandaren på vänster vägg eller höger vägg. Instinktivt känns det som den sitter bättre på vänster vägg eftersom de flesta är högerhänta och man torde då få mer vändrum/utrymme när man håller upp höger arm.

Tänker jag rätt? Hur resonerar ni?
 
BirgitS
Ta det som blir enklast rördragning för jag tror inte att det spelar någon roll. Rundningen märks ju inte de första 60 cm från väggen för dörrarna är inte som en del av en cirkel utan i stort sett raka första halvmetern och stället där dörrarna möts är inte 90 cm från vägghörnet utan närmare 105 cm (i alla fall våra).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ta det som blir enklast rördragning för jag tror inte att det spelar någon roll. Rundningen märks ju inte de första 60 cm från väggen för dörrarna är inte som en del av en cirkel utan i stort sett raka första halvmetern och stället där dörrarna möts är inte 90 cm från vägghörnet utan närmare 105 cm (i alla fall våra).
Tack för svar. Det stämmer att det är 105cm avstånd rakt ut från vägghörnet. I vårt fall böjer dock glaset redan efter 35cm längs väggen. Det finns inga väggar ännu, bara ramarna är på plats, så höger eller vänster är lika enkelt vad gäller rördragning.
 
BirgitS
Jag gick och ställde mig i duschen och försökte tänka efter hur jag står och rör mig. Jag tror att jag ofta står lite på diagonalen. Möjligen att det är en fördel att ha högerarmen mot en fast vägg så man inte råkar peta upp dörrarna av misstag när man håller på med handduschen.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Jag gick och ställde mig i duschen och försökte tänka efter hur jag står och för mig. Jag tror att jag ofta står lite på diagonalen. Möjligen att det är en fördel att ha högerarmen mot en fast vägg så man inte råkar peta upp dörrarna av misstag när man håller på med handduschen.
:) Tack! Har själv ingen duschhörna att prova i, så uppskattar det. Tack. Verkar som att du också helst placerar blandaren på vänster vägg då.
 
janwide
Vet inte vad du menar med vänster vägg men vi har två duschhörnor och så här är blandaren placerad i båda. Inga problem och inga klagomål vare sig från gäster eller familjen. Båda våra är dessutom 80×80 så du får ju mer utrymme. Vit kaklad duschhörn med sluten duschvägg, duschblandare och hyllor med flaskor, dimensioner 80x80 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och om man står med ryggen mot blandaren så är då höger arm mot vägg utan blandare. Jag tror att man anpassar sig och dessutom vänder man ju sig ibland under en dusch. Har haft åt båda hållen och kan inte påstå att jag märkt någon skillnad.
 
janwide
Jag försökte föreställa mig hur det skulle vara med duschen på andra väggen när jag tog kvällsduschen. Tycker nog det känns naturligast som vi har den men det är nog en vanesak.
 
Tack alla.

Till slut bestämde vi oss för att sätta den på höger vägg. Varför? Jo, för att man som högerhänt då förmodligen vrider sig med ryggen aningen mot vänster vägg och då faller vattenstrålen inte direkt på dörrarna. På så vis är det mindre risk att vatten leter sig ut på golvet.

Har nog överanalyserat detta, men kanske ändå intressant för någon att läsa hur vi resonerade oss fram :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.