Är de några problem att placera ett DSC PC1616 larm i ett kallt utrymme med minusgrader, detta med tanke på att batteriet skulle funka sämre när det är kallt eller kanske rent av inte funka alls?

Kan det bli andra problem?
 
Generellt är det väl inte bra att placera elektronik på sådana platser om den inte är anpassad till det och ett larm i ett enkelt plåtskåp är nog inte gjort för det.
Går det inte att montera inomhus och göra lite längre kabeldragning?
 
Hade en DSC 832:a i ett kallgarage under 7 års tid.
Funkade fint även om batteriet snabbt tog stryk, jag litatde aldrig helt på att jag hade ok batteribackup utan ställde ned tiden för nätfelsfördröjning till 0 min så att jag fick ett larm direkt de få gånger strömmen gick.

Ha inte heller klartextdisplay. Den fungerar väldigt dåligt i minusgrader. Jag bytte till LED-display, vilket fungerade mycket bättre.

Så har du inget annat alternativ, kör.
 
Jag har min central på kallvinden, det har inte varit något problem. Batteriet är bly-syra-batteri och klarar kyla bra, det laddas ju hela tiden. Man måste ändå byta batteri med några års mellanrum. Jämför med ett bilbatteri som också funkar i kyla så länge det inte laddas ur helt.

Elektroniken är jag inte orolig för, trafon samt batteriet värmer luften inne i skåpet så det är några grader varmare än omgivningen så risken för fukt är liten.
 
Tack för alla svar.

Anledning till placeringen av larmet är bl.a. enklare kabeldragning samt att det blir mer skyddat för ev. sabotage av larmskåp

Display kommer ej att sitta kallt utan bara själva larmskåpet

Man skulle ju kunna tänka sig att hänga över en "isoleringshuv" över larmskåpet vintertid om det nu skulle bli bättre.
 
finns små 12v värmeelement som du kan sätta in.. brukar räcka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.