Ok, har aldrig monterat fönster förut och nu när jag tittar lite på dem, blir jag fundersam över placering av droppbleck. I karmens nedre del finns ett tunnt fräst spår som jag antar måste vara för just en infällning av en dropplist. Om så, hur fäster man ett bleck där?

Men jag hade spontant gissat att även det lutande planet som nedersta bågen består i skulle kläs med ett bleck. Men ska man verkligen ha dubbla bleck?

3_3.gif

Visst, enklast är kanske att ringa RM fönster där jag köpt fönstren. Men dem får jag inte tag i nu under helgen direkt, så alla tips tas tacksamt emot.
 
Spåret nederst är ju avsett för "fönsterbleck" som det heter, dessa har en kant som går in i spåret och sedan skruvas/spikas i befintliga hål som även dessa finns i listen. Glöm inte att bocka upp ytterkanter som med fördel kan gå en bit ut i fodret. Ovan fönstret har du således ett "överbleck" om man skall vara petig! Rak bakkant utan ngn form bockning som du enklast sätter under ngt lager av panel beroende hur det ser ut.
 
Tack för svar!

Jag ska altså inte ha något på mitt lutande nedre plan (gult) utan bara i det frästa spåret (rött)? Vatten kommer således att rinna på träytan till dess att det kommer ned till det frästa spåret, ut på plåtblecket och sedan droppa ned. Så detta är helt ok att karmen alltså får lite vatten på sig?

Överbleck har jag full koll på, men det kommer att bli en specialare där också eftersom jag kommer att ha en gammaldags specialprofil ovan fönstret. Överblecken ska ligga ovanpå dessa.
 
  • 3_3.jpg
Bara det röda skall monteras men inte på det sättet du har ritat.
Gå och titta på ett fönster hos din granne eller någon så får du svaret.
 
Danke schön, bra länk!

Det ska alltså sitta bara såhär?
 
  • bleck2.jpg
S
japp så där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.