Jag håller på att bygga om en vägg för att få en skjutdörr istället. När jag ändå håller på så är det så att där finns en kopplingsdosa mitt på väggen som jag tänkte dra ettVP rör från till en ny apparatdosa för att senare koppla in ett eluttag (finns bara ett eluttag i dagsläget i rummet och man kan ju aldrig ha för många! ;) ). Jag skall inte dra några kablar utan bara VP rören och sätta dit doserna.

Frågorna jag har är:
1. Finns det några regler om var man skall placera (hur högt och hur långt från vägg) eluttag i matplatsen i ett kök?
Jag hittar bara rekommendationer på någon hemsida och där verkar anledningen till olika placering mest vara hänsyn till om det skall bo rullstolsbundna personer i hushållet vilket det inte skall här!
Dessutom är det så att i av någon anledning har man i lägenheten placerat det befintliga eluttaget på 45cm höjd i köket medan de andra eluttagen i lägenheten är på 13cm höjd

2. Skall man proppa utgångar från apparat- och kopplingsdosorna som inte används?
 
Du behöver inte proppa några utgångar ur apparatdosan (dom är proppade redan från fabrik), Standardhöjderna är 200 mm ög och i kök 1000 eller 200 mm ög. men jag skulle sätta uttagen på samma höjd som dom befintliga så att det blir enhetligt. Uttag placerar man i regel ca 70 cm från hörn (man ska ha möjligheten att sätta dit en garderob senare) eller i liv med fönster. Men du bestämmer själv, du kan ju av någon anledning behöva uttagen på nått "udda" ställe och det är inte regelvidrigt.
Och för kännedom så är det lika regelvidrigt att dra rör som att dra trådarna, allt arbete med "matr" som är tänkt att användas i en elinstallation är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.