Hej,

Ska sätta in ett REC 400 i en nybyggnation.

Lite osäker på hur jag ska placera don samt beräkna flöden. 0,35 l/s som är ju inga större problem att uppnå men det kanske är lämpligt att gå upp i flöde i badrum och kök?


Bör jag ha tillluft eller frånluft i entren?

I det utrymme som betecknas hall är det tänkt att bli ett extra WC alternativt en klädkammare. Här tänker jag sätta ett frånluftdon så slipper jag tänka på det sen.

Titta gärna på min planritning, tips emottages tacksamt.
Observera inv taklutning i kök/vardagsrum, 4,75m i takhöjd gör det väl lämpligt att använda sig av 0,5 oms/h som riktvärde här.

:) Mvh Jörgen
 
Mikael_L
Sätt frånluftdon i köket, badrummet, den lilla toaletten, tvättstugan samt ev förrådet.

Minsta flödet i kök, badrum, toalett och tvättstuga är 10l/s eller golvarea*0,35 - det som ger högsta flödet.

Hoppas någon annan kan berätta ifall du ska ha tilluft eller frånluft i förrådet.

Sen sätter du tillluft i de andra rummen samt i v-rummet längst bort från köksdelen.
Minsta tilluft i sovrum är 4l/s per sängplats.

Jörgen H skrev:
Observera inv taklutning i kök/vardagsrum, 4,75m i takhöjd gör det väl lämpligt att använda sig av 0,5 oms/h som riktvärde här.
Inte helt säkert. Jag tror att det är ok att även här räkna med 0,35l/s, om man vill.
 
I förrådet har jag tänkt ha frånluft. Däremot är jag tveksam över hur jag ska göra i entrén. Från eller tilluft?

Mvh Jörgen
 
Mikael_L
Tror du att du behöver något don där?
Luften på väg mot tvätt tar väl med sig dålig luft vid entrén ganska bra?
 
Det känns ganska rimligt.

När man beräknar luftomsättning, ränkar man då samma luft 2 gånger?

Ett enkelt exempel. 10 kvm rum där man har tilluft, 10 kvm rum med frånluft. 3,5l/s i luftflöde per rum. Luften förs in i rum 1 och ut ur rum 2. Hur ska jag då räkna? 20 *0,35 eller 10*0,35?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.