Jag ska slå upp nya väggar till badrummet och funderar lite på placeringen av dörr. Centrum av toaletten står 40 cm från vägg. Jag har inte bestämt ännu vilken toalett jag ska ha men det lär bli någon som bygger så lite som möjligt från väggen.

Orange = dörr



Skiss av en badrumsplan där toaletten är 40 cm från väggen och en markerad orange dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Storlek på badrummet?
Storlek på dörren?
Vad har ni tänkt ha i badrummet?
Hur har ni tänkt ha badrummet möblerat?


Jag hade nog satt dörren 1000-1200 från hörnet, då slipper man gå på den som sitter på toaletten.
 
Dörrväggen är 205 cm och toalettväggen är 160 cm. Innermått.
 
Ok jag får rita upp en planlösning men kort förklarat

Bredvid toaletten dusch 80x80. Nedanför duschen en 60-kommod, dvs kommoden står framför den tänkta dörren. Det blir en dörr med karmmått 700mm.
 
Är placering av allt förutom dörren helt spikat? Eller går det att flytta på allt?



Vårt ena badrum är lite större, ca 1900*2050, med fönster på ena ”kortväggen” & dörren mitt emot. Från början var toan precis innanför dörren å mitt emot toan var ett högskåp, när någon satt på toan så fick man nästan kliva över dennes ben för att komma in/ut. När vi gjorde om badrummet så flyttade vi runt en del av inredningen.
 
Det går absolut att möblera om men fönstret på 1200mm är fast och detsamma murstocken på motsatta sida från fönstret.

Ritning av ett rum med måttangivelser, ett fast fönster och en murstock markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker inte där finns så många alternativ och att flytta dörren med anledning av att "inte springa på den som sitter på toaletten" har jag svårt att förstå...:surprised:
Har inte folk någon fristad i sina hem ? :worried:

Jag hade hellre valt att sätta t.ex en spegelförvaring likt denna på väggen höger om dörren alternativt satt större dörr.

https://www.inr.se/sortiment/speglar-och-spegelskap/spegelforvaring-hide-helfigurspegel

Sen hade jag garanterat valt vikdörrar till duschen för det är så trångt.

https://www.inr.se/design/duschar/sync-vikdorrar/
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Större dörr är givetvis en bra synpunkt. Kan ju vara bra att förbereda för en rullstol. Så småningom blir vi alla mer eller mindre lytta.

jag kommer köra duschdraperi. Tycker draperi är väldigt underskattat. Jag ogillar starkt att rengöra glasdörrar. Duschdraperi kan man köpa nya hela tiden för typ 29.90 på rusta.

precis så jag tänker mig för den väggen

Toalett - dörr - skåp = 204cm

toalett ca 70 cm
Dörr minst 70 cm
Resten för centrerat skåp mellan dörr och fönsterväggen
 
Redigerat:
Tror också jag drar ner duschen till 80x80 och kör en kommod som är 80 cm bred istället för 60 som på bilden. Kanske kan hitta en bra 70 också.
 
80*80 blir ”tajt”, men eftersom du är inne på draperi så kan du enkelt börja med tex 90*110, med hjälp stöttor mellan golv & tak
 
Va menar du med stöttor mellan golv och tak?

Jag tänker att jag kan planera fallet för en 90x90 men fungerar det inte monterar jag bara duschdraperiet 80x80. Det låter väl som en bra plan?
 
D Derbyboy skrev:
Tror också jag drar ner duschen till 80x80 och kör en kommod som är 80 cm bred istället för 60 som på bilden. Kanske kan hitta en bra 70 också.
8 dagar i veckan hade jag föredragit större dusch före en 80 kommod för en 60 fungerar fullt tillfredsställande.
Du ska ju även tänka på att få en vettig plats för handdukar sidan om kommoden.
 
D Derbyboy skrev:
Större dörr är givetvis en bra synpunkt. Kan ju vara bra att förbereda för en rullstol. Så småningom blir vi alla mer eller mindre lytta.
Ja, om inte rullstol så iaf en rullator och det kan tyvärr gå väldigt fort att man tvingas använda en sådan...

Har vänner som åkt på smällar (stroke etc) innan 40 och behövt gåträna med rullator...
Då vill man gärna komma in på toaletten...
Även lite sådan åtanke när jag brukar förespråka minst 90x90 duschhörna och vikdörrarna om man har möjlighet till detta.
Man får nämligen en större öppning i hörnan med hjälp av dem.
 
D Derbyboy skrev:
Va menar du med stöttor mellan golv och tak?
Typ så här,
Vitt duschdraperi upphängt med justerbara stöttor för att bestämma önskad höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu hänger draperiet uppe på rätt sätt men vi körde med tre stöttor för att hålla uppe ett 90*90*90-draperi för att prova ut exakt vilken höjd vi ville ha draperiet hängandes på, vi körde så i två månader innan vi bestämde oss.
 
(Fel tråd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.