Har en ganska stor altan som går ihop med uterummet - se skiss.
Uterummet har alltså 3st vikdörrar och min undran är om jag ska sätta decklighten så de hamnar i centrum av varje glasruta (decklight markerad med rött) eller om de ska lysa upp själva karmen (decklight markerad med grönt). Hur brukar/skall man göra?

Taket har lutning, blir det konstigt att sätta samma decklight där - för de går ju inte att justera så då skulle de lysa snett, blir det konstigt? decklight.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen? :(
 
Finns spotar som sitter i taket som är vinklingsbara...
 
Jag som var otydlig - jag har redan köpt decklights, Cosa 45 som jag ska ha i altanen. Det är dessa som jag faktiskt funderar på att även sätta i takfoten, och dessa går inte att vinkla...

Blir det konstigt med "snea" spotlights i takfot?
 
Jag tror inte det blir bra att sätta dem i "fel" vinkel. Då är alternativen i trallen bättre. Kommer nog själv bygga något liknande om några år och funderar själv på belysning...
 
Ta en planka/regel och borra och montera. Lägg/skruva fast dem temporärt och se vad du gillar bäst
 
Borra hålet rakt i stället.
 
Nyfniken skrev:
Borra hålet rakt i stället.
Blir inte det konstigt då "kransen" som ska dölja just hålet kommer att hamna i luften på ena sidan, eftersom takfoten i sig lutar?
 
Jo, det blir nog skumt.
Men cosa 45 lyser så pass svagt att de knappt kommer belysa trallen/altanen, jag skulle satt dem snett.
 
Siouxsic skrev:
Blir inte det konstigt då "kransen" som ska dölja just hålet kommer att hamna i luften på ena sidan, eftersom takfoten i sig lutar?
Försänk kransen? (borra ett grunt hål först som rymmer hela armaturen, 45 mm antar jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.