Hej,

Vid placering av postlådan till vårat hus undrar jag om var den ska/får ställas. Skall den vara på vår tomt eller på vägföreningens mark alt. spelar det ingen roll, bara den sitter bra?
 
Korvgubbe
Var satt den innan, alternativt var sitter grannarnas lådor?
 
nybygge så innan finns inte... grannarnas ä jag osäker på. ser inga pinnar i marken.
 
Det var posten som bestämde var min skulle sitta.
Dom strävar ju efter att samla ihop lådorna till några få ställen.
 
Vi har förvisso inget nybygge..men allla brevlådor sitter på samma ställe på gatan så brevbäraren stannar bara 2ggr, en för vänster sida och en för höger sida.
 
Jag har kollat med posten och i storstad eller vad dom kallar det så är det vid tomtgräns.
 
Postman skrev:
Jag har kollat med posten och i storstad eller vad dom kallar det så är det vid tomtgräns.
Dom är även kinkiga med höjden över mark. Men det fick du väl också besked om antar jag.
 
Höjden säger jag som tidigare tidningsbud är väldigt viktig! Vet inte vad reglerna säger, men ca 70-80 cm över gathöjd till locket brukar kännas lagom. Prova själv att sätt dig i bilen bredvid lådan om det är lagom. Hellre för lågt än högt säger jag, det är ett helvete när man sitter i en bil och måste sträcka sig högt upp och öppna locket. Man ser inget heller. Däremot funkar det hyfsat även om lådan står på marken i princip, inga större problem.

Om det går sätt lådan så det är enkelt att köra fram till den, inte långt in i ett hörn tex, man har inte tid att knixa för mycket med bilen. (Som ett exempel, säg att man har 500 abonnenter, 1 sekund extra per låda betyder 8 minuter extra tid på en runda, 10 sekunder extra blir 83 minuter extra!) Och sen får man klagomål för att man är sen...

Lite smaksak, men det är stor skillnad på olika lådor, det var lättast tyckte jag att lägga tidning i standard lådor, den amerikanska lådorna med flagga tog längst tid...

Och alla tidningsbud kör förstås lugnt och fint och har alltid hela fina bilar... :rolleyes:
 
Korvgubbe
På postens hemsida står det att lådans inkast ska sitta 90-110 cm över gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.