D
Hej!

Är inne på att installera ett gäng trådbundna brandvarnare till mitt larm,

På övervåningen tänkte jag köra med 5 stycken ( en I varje sovrum samt en I hallen)

När det gäller nedervåningen är jag lite mer osäker . Räcker det med två stycken eller behövs det flera? Var i så fall? Vad tycker ni?
 
  • Planritningar över två våningar i ett hem med markeringar för föreslagna placeringar av brandvarnare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt är det mellan ytterväggarna?

En rökdetektor bör inte täcka mer än max 60 kvm.
 
D
Demmpa Demmpa skrev:
Hur långt är det mellan ytterväggarna?

En rökdetektor bör inte täcka mer än max 60 kvm.
Ytterväggarna är circka 11 x 10 meter
 
Skulle prioritera utrymningsvägarna. Sedan riskområden. Och ha i åtanke hur luften drar i huset. Av egen erfarenhet fick vi flytta en brandvarnare som gick till larmet och i stället sätta en vanlig där eftersom köksos ibland drog ut i hallen och satt igång varnaren. Inte kunde jag ta ner den, och inte kunde jag stänga av den... Inte så roligt. Några bv till larmet och några vanliga batteri där det inte gör så mycket om det falsklarmar alltså.
Testa med vanliga brandvarnare om det går bra ett år byta till varnare som är kopplade till larmet.

Min första tanke: Målet ha var sin brandarnare i öppningarna mellan matrum-kök och vardagsrum-hall och på övervåningen i hallen där trappen kommer upp. Jag tror det är drag från köket upp genom trappen och ut i badrum eller trapp mot vinden.
Och sedan komplettera med två vanliga bv på övervåningen i rummen mot balkongsidan. Men det beror ju på hur man använder rummen förståss.
Om skorstenen används kan det vara bra med bv i källare och på vinden också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.