Vi ritar på ett nytt hus. Det blir cirka 25 meter långt. Kök i ena änden, två badrum i mitten ungefär. Vi ska ha vattenburen golvvärme i hela bottenplattan.
Är det dumt/finns det nå nackdelar i att placera bergvärmepumpen (Nibe-nånting (S1255?)) i andra änden (i garaget) av huset?
 
U
Golvvärme fördelare sätts ju med fördel mitt i huset så att man smidigt kan dra slingorna så kort som möjligt till varje rum.
Pumpen kan ni sätta lite vart som helst. Dock skulle jag undvika att ha längre avstånd än 8 meter slang till tappvatten för att slippa spola länge innan vattnet nått temperatur.
 
@Utsliten och utdömd Ok. Jag tänker väl kanske att värmefördelaren går ner där pumpen är?
Men 25 meter rör för varmt och kallt vatten är inte att föredra då alltså. Nu blev det svårt
 
Det går ju att lösa med VVC eller en liten elberedare nära tappstället, men är inte optimalt. Tekniska lösningar finns, så man får som vanligt väga fördelarna mot nackdelarna.
 
U
T Tjopptjopp skrev:
@Utsliten och utdömd Ok. Jag tänker väl kanske att värmefördelaren går ner där pumpen är?
Men 25 meter rör för varmt och kallt vatten är inte att föredra då alltså. Nu blev det svårt
det är ju endast tur och retur mellan pump och fördelare, så det går ju sätta fördelare vart som helst. För att kunna styra rummen bättre vill du gärna inte att andra rums slingor går genom de rummen. Eftersom du säger att du har badrum centralt så skulle jag sätta fördelaren i anslutning till dem och utgå därifrån.

Ang tappvatten så skulle jag inte rekommendera att sätta fördelare för varm och kallvatten i den del som har flest tapputtag. Då matar du ju fram vatten till fördelaren när du nyttjar vatten i den änden av huset. Men då får man problemet att man har grövre rör till fördelaren (beroende på hur stor fördelare du har) och har du grövre rör måste du spola länge för att komma upp i temperatur när du inte tappt vatten på länge.

Då alternativet med cirkulerande vatten eller lokala beredare för varmvatten bättre.
sista utvägen är ju att spola länge varje gång ni ska dusch, diska osv. men det känns opraktiskt när man nu ritar ett helt nytt hus.

Planritning skulle vara praktiskt för att kunna lämna tips.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.