Håller på att bygga ett enkelgarage på 40m2 och har kommit så långt att jag håller på att dra flexslang för el och belysning. Har köpt 7 st Malmbergs Cosmos ledarmaturer som ska sitta enl. denna beräkning jag fått från Malmbergs. Jag ska ha en 3m bred takskjutport så därför är de två första armaturerna utflyttade men tyvärr gav jag felaktigt mått på bredden av garaget vid beräkningen så den riktiga bredden är 4,12 m. så dessa kommer ännu närmare väggen.
Så därför funderar jag nu på om jag ska sätta dessa två armaturer precis lika som övriga, dvs. de kommer hamna under porten när den är öppen men om man ska göra något i garaget som kräver full belysning är det ju bara att stänga porten. Är detta ett feltänk? Har aldrig haft ett garage förut så jag har ingen erfarenhet hur det används, skall dock inte tvätta bilen inne i garaget.
Ritning av en garageplan med mått och placering av Malmbergs Cosmos ledarmaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Vet ej om du har fönster i garaget , du kanske vill fixa med bilen i garaget när det är varmt ute och vill ha öppen port .

I mitt garage som är 35 kvm (5 x 8 m på utsidan ) sitter belysningen 30 cm från väggen ( 3 st / sida ) och 2 st på mitten .
Belysningen är LED armaturer från Jula https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/

Tänder jag alla ( kan tända sektionsvis , mitten , höger , vänster ) blir det ljust som mitt på dagen :)
 
Ska du meka bil så sitter de för nära mitten.
Belysningen ska inte lysa så mycket på biltaket.

Protte
 
Beräkningen från Malmbergs är väl gjord för att få ut max av varje armatur, sitter de för nära vägg antar jag att det mycket av ljuset försvinner in i väggen. Men jag förstår att man vill flytta nära vägg då man ska meka bil, men för min del så är inte bilmekning någon hobby utan mer när bilen kräver det, byta bromsbelägg, olja och dyl. så att sätta belysningen efter det kanske är dumt?
Jag har två fönster , 11x6, på ena långsidan så lite ljus kommer ju in där.
 
Tomture61
T Tomas J skrev:
Beräkningen från Malmbergs är väl gjord för att få ut max av varje armatur, sitter de för nära vägg antar jag att det mycket av ljuset försvinner in i väggen. Men jag förstår att man vill flytta nära vägg då man ska meka bil, men för min del så är inte bilmekning någon hobby utan mer när bilen kräver det, byta bromsbelägg, olja och dyl. så att sätta belysningen efter det kanske är dumt?
Jag har två fönster , 11x6, på ena långsidan så lite ljus kommer ju in där.
Om dina väggar är målade med mattsvart färg så reflekteras ljuset dåligt , om du här vita väggar så reflekteras ljuset mycket bra .
Sett inst av armaturer i mötet mellan tak / vägg i 45 gr vinkel .
Nu är 2,25 m mellan armaturer ingen katastrof , skuggan från bilen mot golvet blir inte så stor .
 
B
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om dina väggar är målade med mattsvart färg så reflekteras ljuset dåligt , om du här vita väggar så reflekteras ljuset mycket bra .
Sett inst av armaturer i mötet mellan tak / vägg i 45 gr vinkel .
Nu är 2,25 m mellan armaturer ingen katastrof , skuggan från bilen mot golvet blir inte så stor .
Jag hade tidigare mina armaturer så, men har valt att flytta ut dem för att kunna nyttja översta biten av väggen för förvaring.
Så vad som är lämpligt kanske beror lite på hur man är som person, lite grejer och städat eller samlare som behöver oändligt med förvaring.
 
Jag har fyra armaturer på tvären ovanför bilen. Den bakersta någon halvmeter från ytterväggen skyms när porten är öppen. Den främsta sitter någon meter från bakväggen. Det ger skapligt ljus bredvid bilen och mekar jag broms eller hjulupphängning så är det inne i hjulhuset så man skymmer ändå i stor utsträckning med kroppen det ljus som kommer från sidan och uppifrån. Den bakre lyser in i öppen baklucka och den främre in i öppen framlucka.
 
G Guson skrev:
Jag har fyra armaturer på tvären ovanför bilen. Den bakersta någon halvmeter från ytterväggen skyms när porten är öppen. Den främsta sitter någon meter från bakväggen. Det ger skapligt ljus bredvid bilen och mekar jag broms eller hjulupphängning så är det inne i hjulhuset så man skymmer ändå i stor utsträckning med kroppen det ljus som kommer från sidan och uppifrån. Den bakre lyser in i öppen baklucka och den främre in i öppen framlucka.
Upplever du det som ett problem att en armatur blir skymd blir när porten är öppen?
 
T Tomas J skrev:
Upplever du det som ett problem att en armatur blir skymd blir när porten är öppen?
Nej, inte alls. När jag ska meka "på riktigt" så är det antingen dörr stängd eller så är det sannolikt skapligt dagsljus som falller in genom den öppna dörren. Om jag mot förmodan behöver bättre ljus med öppen dörr stänger jag dörren eller använder en sladdlampa.

Lysrörsarmaturena är rena arbetsbelysningar. När jag bara ska gå genom garaget tänder jag två mindre armaturer som sitter nära väggen ungefär mitt på varje långsida. Det är ett dubbelgarage med sammanlagt åtta lysrörsarmaturer över de två platserna plus de två små armaturerna.
 
A
Pannlampa är underskattat vid diverse arbeten,bättre punktbelysning blir det inte:)
 
  • Gilla
FruWigg
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Pannlampa är underskattat vid diverse arbeten,bättre punktbelysning blir det inte:)
Jag håller med dig men det finns undantag. Jag tänker speciellt på när man arbetar med huvudet inne i hjulhuset på en bil och hela tiden slår i pannlampan så den pekar iväg. :-D Eller när man ligger på rygg under bilen och inte kan röra huvudet fritt för att rikta lampan.
 
G Guson skrev:
Nej, inte alls. När jag ska meka "på riktigt" så är det antingen dörr stängd eller så är det sannolikt skapligt dagsljus som falller in genom den öppna dörren. Om jag mot förmodan behöver bättre ljus med öppen dörr stänger jag dörren eller använder en sladdlampa.

Lysrörsarmaturena är rena arbetsbelysningar. När jag bara ska gå genom garaget tänder jag två mindre armaturer som sitter nära väggen ungefär mitt på varje långsida. Det är ett dubbelgarage med sammanlagt åtta lysrörsarmaturer över de två platserna plus de två små armaturerna.
Jag ska ha en sensorstyrd lampa mitt i garaget som tänds när man går in så man slipper tända upp alla lampor i onödan.
Skönt i alla fall att bolla lite ide'er innan man skruvar igen allt, sen är det ju kört
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ett tomt garage med vitmålade väggar och armaturer i taket, inklusive en stege och verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt garage är på 45m2 och sådär är mina armaturer monterade
 
K Krukan90 skrev:
[bild]
Mitt garage är på 45m2 och sådär är mina armaturer monterade
Hur långt är det mellan armaturerna på bredden och hur tänkte du ang. placeringen?

För egen del blir det en kompromiss, sätter de två raderna närmas porten 1,09 från vägg vilket ger 2,42 mellan armaturerna som då borde lysa upp sidan på en bil skapligt i alla fall men samtidigt inte så brett isär att ljusflödet i mitten blir lidande. Sen den främre raden 1,03 från vägg som då ger max ljus över hela bredden.
Tack för all input i frågan.
// Tomas
 
A
T Tomas J skrev:
Jag ska ha en sensorstyrd lampa mitt i garaget som tänds när man går in så man slipper tända upp alla lampor i onödan.
Skönt i alla fall att bolla lite ide'er innan man skruvar igen allt, sen är det ju kört
Helt rätt! väldigt praktiskt när man hämtar något eller kör in bilen mm(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.