Hej. Funderar lite över min placering av badrumsfläkten. För närvarande sitter en numera trasig fläkt placerad på höger sida om badrumsfönstret i överkant 16-17 cm cc från taket. Under badrumsfönstret sitter en radiator. Är den placeringen av fläkten helt åt fanders, att jag hellre ska sätta i en takfläkt istället eller kan jag ha fläkten där? Vilken fläkt ska jag då köpa isf. Har mina funderingar över en Pax Passad 60.
 
Placeringen är nog OK ventilationsmässigt. Om du har möjlighet att sätta en fläkt i taket mer eller mindre direkt ovanför duschen så är det kanske en mer optimal lösning. Fläkten bör inte sitta alltför långt från den primära källan till fukt.

Enl. en annan strategi så kan man sätta fläkten nära något man vill hålla fritt från imma som ex, spegeln eller fönstret.

En synpunkt på väggplacering är att det kan ge en ökad fuktbelastning på fasaden nära utblåset.
 
hempularen skrev:
Placeringen är nog OK ventilationsmässigt. Om du har möjlighet att sätta en fläkt i taket mer eller mindre direkt ovanför duschen så är det kanske en mer optimal lösning. Fläkten bör inte sitta alltför långt från den primära källan till fukt.

Enl. en annan strategi så kan man sätta fläkten nära något man vill hålla fritt från imma som ex, spegeln eller fönstret.

En synpunkt på väggplacering är att det kan ge en ökad fuktbelastning på fasaden nära utblåset.

Ok. Har toaletten i ett utbygge med snedtak så med en rörgenomföring borde det vara hyfsat lätt att installera en takfläkt.


Patrik_Hed skrev:
[länk]
Vilken är bäst av Fresh och Pax då? Ser man till mängden luft den flyttar så vinner ju Fresh men man vet ju inte huruvida den där fuktsensorn funkar.
 
Secretsavage skrev:
Vilken är bäst av Fresh och Pax då? Ser man till mängden luft den flyttar så vinner ju Fresh men man vet ju inte huruvida den där fuktsensorn funkar.
Jag har två st Fresh Intellivent. De har en väldigt känslig fuktsensor som jag tycker fungerar mycket bra. Fläkten startar ca 20 sekunder efter det att någon börjar duscha. Sedan går den tills fuktnivån är återställd till normalnivå. Fläkten lär sig hela tiden vad som är aktuell normalnivå och reagerar på höjning relativt den nivån i stället för absoluta gränser. Den verkar dock ha en absolut gräns vid ca 60% fuktighet. Över den nivån går den konstant.
 
Jag är supernöjd med vår intellivent! Snyggare än pax dessutom
 
ullberg
Även jag är nöjd med intellivent. Både Fresh och Pax gör bra fläktar (och det finns givetvis fler tillverkare som gör det också) så du behöver nog inte vara orolig. Som @peroande skriver är åtminstone intellivents fuktsensor väldigt känslig, det känns som att det räcker att man kommer in svettig från trädgården och ska tvätta händerna så drar den igång, Pax var det ett tag sen jag hade så de senaste modellerna är jag inte uppdaterad på.

Fresh idé om en utanpåliggande fläkt har givetvis många fördelar när man har knepiga förutsättningar, men att ha en klump i taket / på väggen är ju inte det allra snyggaste, även om de väl har gjort det bästa med dessa förutsättningar (och inte är Pax speciellt mycket bättre, hur tänkte de egentligen med passad-serien...), bäst vore nog om Fresh designer fick göra en infälld fläkt, det kunde nog vara riktigt snyggt, men om valet står mellan dessa tillverkare idag skulle jag ändå säga att fresh är snyggare (mindre ful)

/U
 
Passaden är ju kanske inte speciellt snygg, speciellt vid första anblicken, men när den väl sitter där så lider inte jag av den i alla fall. Verkar funka helt OK också, har ett grundflöde konstant på, höjer varvtalet när man kommer in och höjer ännu mer när det blir fuktigt. Har hittills upplevt den som effektiv och en ljudnivå som också är helt OK.
 
bonnier skrev:
Passaden är ju kanske inte speciellt snygg, speciellt vid första anblicken, men när den väl sitter där så lider inte jag av den i alla fall. Verkar funka helt OK också, har ett grundflöde konstant på, höjer varvtalet när man kommer in och höjer ännu mer när det blir fuktigt. Har hittills upplevt den som effektiv och en ljudnivå som också är helt OK.
Ljudnivån på PAX är okej. På Fresh är den utmärkt! Vid lågvarv så måste man titta så att den snurrar för man kan inte höra den. På högvarv så hörs den, men ändå inte lika mycket som PAX. :)

//Patrik
 
Dessutom på Fresh så är det en fläkt som har alla funktioner. Pax har flera olika varianter och dessutom måste man köpa till en allpolig brytare och montera. På Fresh sitter den redan.

//Patrik
 
Verkar som om det blir en Fresh då. :)

Hur är det med grundvarvtal? Vill gärna ha en fläkt som går hela tiden på lågt varv då man inte är där? Gör Fresh också det?
 
Secretsavage skrev:
Verkar som om det blir en Fresh då. :)

Hur är det med grundvarvtal? Vill gärna ha en fläkt som går hela tiden på lågt varv då man inte är där? Gör Fresh också det?
Den gör det "like a boss"!
 
  • Gilla
Secretsavage och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.