Hej säkert en fråga som dykt upp tidigare men inte hittat ett rakt svar. Vart placerar man ett 50mm avlopp till handfat i vägg? Höjd från golvet och närhet till närmaste vägg? Finns det reglerat i säkert vatten får ni gärna länka :)
Finns inga givna regler för detta vart placeras det lämpligast då så att installation av handfat / komod senare blir så smidig och estetisk som möjligt?
Vill inte sätta det för nära vägg av misstag och inte heller längre bort än nödvändigt. Tänkte kolla om hanterverkare kunniga har en gyllene regel kring detta om det inte regleras.
Finns regler länka gärna så fler kan hitta föreskrifter enkelt :)
Har ni egna erfarenheter får ni gärna beskriva vart ni placera dem och hur ni resonerar kring placeringen.

Bifogar en bild, toan till höger och handfat till vänster på väggen
 
Åsa Lund
Är det våtrum du ska bygga ska du helst inte ha att rören kommer upp genom golvet. Gäller även vattenrör som på bilden. Dock tillåtet om du gör speciallösning enligt Säker Vatten.
Inte tillåtet att skarva inne i väggen.
 
Tack för ditt svar Åsa
Det är en WC utan dusch och liknande. Men rören skall inte komma upp ur golvet hade jag tänkt utan jag tänkte ta upp ett hål i väggen och böja till dem så de kommer ut den vägen istället. Har dock inte kommit så lång ännu. Dragningen på bilden är orginaldragningen från 74.
 
tommib
Tror inte att det finns någon särskild regel för avstånd till vägg. Det beror ju på vilken kommod du tänker montera. Däremot finns säkert någon höjdangivelse. Det finns färdiga plattor från t.ex. LK som ger dig monteringspunkter för 50 mm avloppsrör samt två RiR.
 
Hallå tommib, tack för det, systemet från LK låter intressant. Vet du nån återförsäljare av deras grejorna? Får googla lite själv annars, men 50 mm höjd låter ju vettigt
 
tommib
Det var inte 50mm höjd jag menade, utan 50mm i diameter på röret. Korrekt höjd beror på kommoden. Jag har för mig att kommoden eller handfatets överkant ska vara typ 85-90 cm över färdigt golv. Det borde ge att avloppsrören ska koma ut på ca 55-60 cm höjd öfg. Tappvattenrören kommer ut lite ovan det med LKs plåt. Här är en länk. https://lundagrossisten.se/catalogue/i12145.html
 
Om man inte vet vilken kommod brukar placeringen vara Tänkt C/C och 50 cm från golv. Men bäst är om du vet vilken kommod då måtten ofta är specifika för kommoden.
 
tommib tommib skrev:
Det var inte 50mm höjd jag menade, utan 50mm i diameter på röret. Korrekt höjd beror på kommoden. Jag har för mig att kommoden eller handfatets överkant ska vara typ 85-90 cm över färdigt golv. Det borde ge att avloppsrören ska koma ut på ca 55-60 cm höjd öfg. Tappvattenrören kommer ut lite ovan det med LKs plåt. Här är en länk. [länk]
Hehe svarade på tågstation, läste och tolkade 50cm och svarade det fast i mm.. Blev lite tokigt :) 5cm från golv känns inte som mycket vinst :)
Tack för länken, skall kolla den
 
Jag brukar sätta avloppet 45cm från golv till centrum på avloppet

Vv/ kv drar jag ut på 50-55 från golvet

Aldrig vart några problem
 
B Byggvargen skrev:
Jag brukar sätta avloppet 45cm från golv till centrum på avloppet

Vv/ kv drar jag ut på 50-55 från golvet

Aldrig vart några problem
Då satsar jag på något sådant, fast vv / kv behöver jag dra lägre för att undvika att behöva skarva befintliga rör. Fast kromade vattenrör stör inte så mycket som ett avloppsrör. Finns nåt minimått på hur nära golv de bör komma ut? Funderar på att ha dem 10 - 15 cm från golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.