Jag har ett lågsluttande gammalt papptak med dåligt lagd 10-12 cm. tjock isolering.
Jag funderar på att riva upp det och ta bort den gamla isoleringen.
Bara behålla reglar och underliggande råspont.

Sedan lägga på ny isolering och reglar till en höjd av 35-50 cm
På detta ny råspont och papp.

Var kan jag sätta ångspärren, ovanpå ursprungsreglarna?
1. Kan kondensvatten fällas ut under plasten och skada underliggande reglar och råspont?
2. Kan befintlig invändig ångspärr och 5 cm isolering i vissa rum ställa till det med en sådan lösning?

Är det bättre att sätta ångspärr i taken i alla rum inne i huset?
3. Kommer läckage genom innerväggar och andra ställen jag inte kommer åt att göra att det inte funkar som en ångspärr?
 
ångspärren skall alltid sättas så nära den varma sidan som möjligt, alltså mot insidan. Oftast brukar man bygga upp väggar och tak såhär, innifrån och ut: gips, 45 mm reglar och isolering, ångspärr, 200-400mm isolering och (bärande) reglar och sist fasad eller takmaterial. Detta för att kunna dra el mm i 45mm-skiktet med isolering så att man slipper gå igenom ångspärren för varje eldosa etc.

Alltså gör det heller ingenting om du har isolering innanför ångspärren. Om jag förstod dig rätt är ditt nuvarande tak bara 10-12 cm tjockt. Då skulle jag byta ut den gamla isoleringen mot ny, lägga ångspärr på ovanpå ursprungsreglarna och på detta bygga på med som du säger 30-50 cm isolering och reglar, en rejäl luftspalt och sist taktäckningen.

Kondensen blir ett problem först när man har mycket isolering på insidan av ångspärren så att det inte kan torka ut. I och med att du tänkte bygga på såpass rejält med isolering så behöver du ju inte byta ut den befintliga isoleringen mot lika mycket ny, jag skulle bytt ut den mot ca 45 mm (standardtjocklek) och då kommer du inte få några problem med kondensen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.