Hej

Har tänkt att bygga en bastu på övrevåningen i ett 1½-plans hus och undrar var man skall placera aggregatet(el) för att få bäst cirkulation. Antingen inne vid stödbenen (1300 mm höjd och 42 gradersvinkel på taket) eller där det är full höjd. Utluften skall ju sitta diagonalt mot aggregatet och så högt som möjligt. Om jag sätter aggregatet där det är full höjd så dlir det ju inte riktigt genomdrag i hela utrymmet. Hur bör man göra?
 
Ypperlig fråga, jag har samma problem.

Dock så är det svårt att hitta ett agregat som man kan sätta på den låga delen pga brandrisken.

Jag har satt min ventilation på högsta delen, dock så kommer jag sätta ett spjäll där med då hela rummet komemr fungera som en skorsten.
Spjället planerar jag att öppna då jag börjar använda bastun.
 
Ingen folie?
Med andra ord så är takkonstruktionen enligt följande
Färdigt tak plastat glesat, 20 mm distans för luftspalt, 45regel för isolering, takpanel

Ingen plast någon stans?
Räcker det med 45 isolering eller bör man köra 75?
 
Vår bastu kommer täcka halva bredden av huset och kommer ha lavarna mot gavlen - i mottsatta vägg finns dörren in så frågan är om jag skall ha aggregatet till höger (samma sidan som sitter mot yttervägg) eller på vänster sida (mot innervägg). Tycker själv att bäst cirkulation i hela utrymmet (bastun) måste bli om jag sätter det vid ytter väggen och sedan utluftsventilen sitter uppe diagonalt vid innerväggen
 
Blir inte så stort ca 8-9 m3. Huset är långsmalt och bygger/flyttar in ytterväggen för att öka höjden utevid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.