Jag har gjutit 13st 20cm-plintar på plattor 60x60 cm för att vara stadig grund till min friggebod i byggsats.
Dessvärre har jag klantat mig i inmätningen :(
Enligt grundritningen skall yttermåtten på hörnplintarna vara 608 x 243 cm.
Jag har istället gjutit så att hörnplintarnas centrumpunkter har dessa mått, med konsekvens att mina yttermått blir 624x260. Efter att jag lagt på bjälklaget sticker det ut 8 cm plint åt varje håll med följd att panelen i väggmodulerna kommer krocka med mina plintar.

Vad skulle ni gjort i en sådan här situation? Att gräva upp plintarna och flytta dem är vad byggsatsleverantören råder mig, men det vet jag inte ens om det är möjligt.



Olika tankar jag har är att: 1) lägga typ 45x45 reglar mellan bjälklaget och plinten för att höja väggpanelen ovanför plinten eller 2) bila bort översta 3 centimetrarna från den del av plinten som hamnar utanför bjälklaget.
Nackdelen med 1) är att hela huset kommer högre upp och att plintarna syns mycket utanför panelen. Går det att göra enligt 2) eller vad skulle ni gjort?


Tacksam för alla råd!


P.S. Mått mm för detta problem finns på sid 11 och 13 i http://www.trähuset.se/monteringsanvisningar/PETER-15.PDF D.S.
 
Redigerat:
Jag är precis klar med grunden för en Saga 15, så vi har samma grundmått. Jag har visserligen (som tur är) inte placerat mina plintar fel men har ett liknande problem.
Då mina plintar består av huggna granitblock som jag gjutit fast i hål så är nivån lite olika på dem samt väldigt ojämna översidor. Jag löser det genom att med en diamantskiva i vinkelslipen skära ut för bärlinorna. Det går förvånansvärt bra.
Jag tycker inte du ska prova att bila då du dels riskerar att förstöra plinten och dels får ett ojämnt underlag.

Lycka till!
 
Tack för snabbt svar nanowire! Jag fick också rådet av en kollega alldeles nyss att låna hans "vinkelslip modell större" med diamantskiva för att såga bort en slice av plinten. Så det verkar vara en framkomlig väg. Jag tar tacksamt emot fler tips.
 
Jo, borde fungera bra i dina plattor med. Jag ska själv ut och fortsätta efter jobbet.
 
Det är lite jobb att "frisera" plintarna men jag skulle också ha löst det så. En 180 mm rondell med diamant fixar jobbet. Dock kommer det att damma riktigt bra så fundera på andningsskydd och overall
 
Akta bara så att du inte frilägger armeringsjärnen då de kommer att rosta och spränga sönder betongen för dig.
 
Tack för alla goda råd! På söndag drar jag igång diamantskivan...

Eftersom betongen kommer sticka ut utanför panelen och därför utsättas för regn uppifrån och därför skulle kunna leda fukt till virket funderar jag på att:

1) lägga asfaltpapp mellan plint och golvbjälkar
2) frisera plinten så att det inte blir några vågräta ytor utanför panel, utan att det blir sluttande plan för avrinning
och 3) stryka kallasfalt på dessa sluttande ytor

Några erfarenheter eller råd kring detta?
 
1) Alltid om det inte går att lägga med distans.
2) Bra idé... led inte vattnet inåt!
3) Betongen tål vatten och behöver inte skyddas om den inte har sprickor. Skär snett och satsa på avrinning tycker jag
 
Jag kapade till plintarna igår och det gick utmärkt. Jag fick till en snygg, jämn yta som lutar för avrinning och armeringsjärnen kom jag inte i närheten av :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.