Hej
Jag skall snart sätta panel på min tillbyggnad på 12x4.5m och funderar på hur man får till placeringen av varje panelbräda på enklaste sätt. Först och främst vill jag ju att panelen skall "starta" och "sluta" på lämplig plats vid knutarna. Hade jag inte haft några fönster eller dörrar hade detta varit enkelt. Men nu har jag tyvärr ett antal dörrar och fönster som jag måste ta hänsyn till.

Jag skall sätta 145mm panel och locken är 45mm (har jag för mig). Runt fönster och dörrar kommer jag använda ca 70mm foder och jag vill förstås inte att jag skall behöva såga ut ur locken för att de krockar med ett foder.

Eftersom jag är programmerare har jag skrivit ett program som löser detta åt mig. D.v.s programmet talar om avståndet mellan panelbrädorna (och den exakta positionen mätt från knut) för att de skall passa både med fönster och knutar.
Sedan får jag märka ut var brädorna skall placeras.

Men alla som snickrar är inte programmerare men har ändå lyckats lösa detta problemet. Hur gör dom? Finns det något "snickartips" som man kan använda sig av? Jag har för mig att jag hört "Börja alltid runt fönstren" men förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle hjälpa mig. Det är ju inte troligt att alla panelbrädor kommer sitta på samma sätt runt alla fönster..

Jonathan
 
Har tyvärr inget svar men jag tror du får svar om du postar frågan under "fasad". Någon vänlig moderator kanske kan flytta tråden dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.