Hej Byggahus!
Nybliven husägare med en fundering.
Då torpargrunden i ena hörnet stod med lerjord mot grund valde vi att gräva ur ner till "där grunden slutar" dvs där det är sten (oputsat) Grävd yta vid rödfärgat hus grund för förberedelser att lägga markduk och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ska nu till att lägga markduk och makadam 8-16.
Min tanke är att vattnet får gå direkt ner till "under grundnivå" istället för att nöta på den fina putsen.

Till frågeställning;
Hur ska jag placera markduken? Bör den gå upp längs putset? Bör jag göra en kil av makadam längst in mot grund och få lutning på markduk?

Kommer bli ca 40-50 cm makadam ut från hus och kantsten mot gräs.
 
Lägger du makadam där så kommer vattnet att rinna ner där. Leran hade varit bättre att ha kvar om man nu ska vara tråkig.
 
Gräv lite djupare och lägg ner en dränledning också!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vatten kommer rinna rakt igenom makadam tills den möter jord/lera och stoppas upp där.

Markduken är ju bara till för att hålla bort jorden från att komma in i makadammet.

Skulle gräva djupare och lägga ett dräneringsrör som leder bort vatten från huset
 
Ett omfattande dräneringsjobb kommer det bli om ~5 år när huset byggs ut, målen med det här är;

1. Få bort växtlighet mot fasad
2. Undvika blöt/lerig jord mot putsad grund
3. Estetiskt/lättklippt

Och utifrån de målen undrar hur man praktiskt lägger ut markduken, som ett U? Från kant till kant?
Som ett L från kantsten till grund?

Att vattnet möter jorden än längre ner än idag ser jag som ett plus :D
 
Ska det göras om om 5 år kan du skippa markduken men annars typ såhär.
Skiss som illustrerar ett hörn av ett byggprojekt med markduk, grus och jordlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ska det göras om om 5 år kan du skippa markduken men annars typ såhär.
[bild]
Okej, ja men det känns ju ganska vettigt!
+ För superfin illustration! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.