Jag har sökt med ljus och lyckta efter svar på denna fråga, både här på forumet och ute på nätet men inte fått något "vettigt" svar som en vanlig dödlig förstår.

Eftersom pumparna idag inte klarar av att leverera värme när temperaturen faller under -20 utomhus så måste det ju vara utomhusdelen som helt enkelt står för kallt, eller?

Varför kan men då inte placera utomhusdelen inomhus, det är väl ungefär så en frånluftvärmepump fungerar???
 
Ja du, enkelt kan man väl förklara att grundprincipen för hur en vp fungerar är att man flyttar energi. Kan liknas vid ett kylskåp. Du tar energi ur uteluften och helt enkelt flyttar in den. Om du skulle ha utedelen inne skulle det bli så att den kyler ner inneluften för att elementen ska bli varma. Inget bra. Jmf med ett kylskåp, där man tar värmen inne ifrån kylskåpet och flyttar ut den utanför. Ett kylskåp alstrar ju värme till rummet. Ditt förslag vore som att låta dörren till kylskåpet stå öppet. Inte ekonomiskt alltså.
 
Jag har varit med det med AC - "billiga AC-firman" Linköping som satte utedelen i ett underjordiskt parkeringsgarage. Det var 40 grader i garaget efter några veckor.. :D

Lösningen på det problemet blev kontinuerlig vattenkylning med kranvatten.. :eek:

Lämna utedelen ute!
 
Aha, då fattar jag.

Nä då är det ju inte någon bra idé att ha utedelen inomhus, om man inte vill ha ett frysrum förstås.

Tack för förtydligandet.
 
jag lyfter tråden lite, vet inte om det är aktuellt längre, men kanske för någon annan...
Stiebel Eltron har en luft-vatten värmepump där allt står inomhus, men den tar luft uteifrån och skickar tillbaka den "använda" luften ut igen. jag har en sådan och det fungerar kanon...
 
Det enda du vunnit på det är att grannarna inte klagar på att den väsnas! :D

Grundproblemet, att de inte klarar att gå hur kallt som helst är ändå inte löst. Gränsen bestämms ändå av hur kallt köldmediat kan bli vid expansion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.