Det är din tomtgräns som avses generellt.
I detta fall så skulle man behöva få ett skriftligt ok till placering närmare tomtgräns från den enhet på kommunen som säljer tomten.
Alternativet är ju att gå in med ett bygglov. Då ska man bedömma om din nytta med att placera byggnaden närmare tomtgräns än 4.5 meter överväger nackdelen för ev granne som får den nära på sig
 
Med andra ord bör Kommunen höras.
Tack.
 
Kommunen skall yttra sig/tillfågas, men det kan bli problem, om nu granntomten är till salu. Förmodar att kommunen vill du väntar tills ny ägare tillträtt. Du kan kanske ha boden på hjul så länge................
 
Jag sökte bygglov på ett förråd mindre än 15m2 för att kunna bygga ihop det med garaget, det står dessutom knappt en meter från tomtgränsen. Det krävdes grannyttrande trots bygglovsansökan för oss.
Utifrån det skulle jag först försöka få kommunen att gå med på att som granne säga ok till byggnationen, det är betydligt enklare och billigare än att söka bygglov.
 
Jan-Å skrev:
Jag sökte bygglov på ett förråd mindre än 15m2 för att kunna bygga ihop det med garaget, det står dessutom knappt en meter från tomtgränsen. Det krävdes grannyttrande trots bygglovsansökan för oss.
Utifrån det skulle jag först försöka få kommunen att gå med på att som granne säga ok till byggnationen, det är betydligt enklare och billigare än att söka bygglov.
Smart tips! Tack.
 
Ja det är riktigt som Jan-Å skriver, att ett bygglov inte kan undanröja grannens rätt att yttra sig, det vore hemskt annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.