Hej,

Vi håller på att göra en ansiktslyftning av köket.
Nya bänkskivor, nytt kakel och ommålning av väggar och tak.

Den enda funktionen vi saknar idag är diskmaskin.
Köket är ett U-kök. Längst ut i det vänsta benet av U:t finns ett 60 skåp (se skiss).
60-skåpet är i slutet av bänkskivan, kyl/frys är fristående.

Funkar det att ha en diskmaskin så här i slutet av en bänkskiva?
Det blir ju lite lurigt att få något bra stöd för bänkskivan.
En stående skiva, typ spån eller mdf, som en gavel men det känns som att det kan bli lite vingligt.
Det finns inte mer än 3-4 cm att tillgå för att kylen ska få plats i hörnet.

Eller finns det diskmaskiner som kan "bära upp" bänkskivan?

Jag ska ju ändå ta bort bänkskivan så man kanske ska passa på att byta plats på 60-skåpet (diskmaskinen) och 50-lådhurtsen.
Då hamnar ju diskmaskinen i ett "hål" mellan 2 enheter och skivan får bra stöd.
Dessutom hamnar maskinen närmre diskbänken = kortare avloppsslang.

Om placeringen ska vara kvar ute på kanten och avståndet för avloppsslangen blir för stort så har jag möjlighet att gå genom väggen till tvättstugn i stället. Det finns avlopp och vatten på andra sidan väggen bakom kylen.

Någon som kan komma med lite input så vore det bra.
 
  • planering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Jag tycker ni skall placera diskmaskinen där ni har närmast till skåpen där tallrikar och glas står. Det underlättar mycket vid urplockning om man har nära till skåpet där vardagsporslinet står.

Ni skulle ju kunna ha en stående skiva av samma material som bänkskivan, eller om den är dyr, en bit vit laminatskiva, 30mm. Det håller garanterat upp bänkskivan utan att vingla. Men det bästa är nog ändå att byta plats på skåpen.
 
Det enda möjliga lilla kruxet med att byta plats på diskmaskinen och 50-lådhurtsen är, såvitt jag kan se, att det kanske blir litet bökigt att komma åt 90-hörnskåpet medan man håller på att plocka i/ur diskmaskinen. Om det är ett problem eller inte beror väl på vad du har tänkt att förvara i hörnskåpet.

Om du skulle ha diskmaskinen på 60-skåpets nuvarande plats - hur är kyl/frys inbyggd? Jag har kyl/frys i ett "garage" närmast till vänster om diskmaskinen. Bänkskivan (händelsevis heltäckande diskbänk , men spelar roll) har jag fäst med vinkeljärn undertill mot garagets frisida. Litet tajt blev det - öppningen var exakt 60 cm och med de ganska tjocka skallarna på träskruvarna som jag använde till vinkeljärnen var det knappt att diskmaskinen gick in.
 
Den nackdel jag ser med att ha diskmaskinen älngst ut är ju att det är långt från diskhon.
Brukar inte ni skölja av sakerna innan ni ställer in dem?
I det där köket skulle jag sätta spisen i mitten av U-et och sedan diskbänken i någon av staplarna på U-et (och diskmaskinen under). Men det är ju en lite mer omfattande ombyggnad naturligtvis.

Att ha diskbänken inne mot hörnet tror jag blir bökigt.
 
hejsan!

Vi har just nu (ska bygga om) diskmaskinen närmast ett hörnskåp. Jag kan bara säga att jag rekommenderar det INTE! ..åtminstonde inte om du har saker i hörnskåpet som diskas ofta. Det går nämligen inte att öppna hörskåpet när diskmaskinen är nedfälld vilket är ett stort irritationsmoment hemma hos oss i alla fall!
 
Vi har också diskmaskinen närmast vårt hörnskåp och jag förstår inte varför så många verkar vara emot det. Jag tycker att det är superbra, jag förvarar många stora och tunga saker i hörnskåpet och det är så lätt att bara lasta över från diskmaskinen direkt in i skåpet istället för att behöva springa runt med dessa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.