Hej,
Funderar lite på om jag ska placera avloppsrören i golvbjälkarna eller om jag ska sänka ner de och ha det under huset enligt bilderna nedan. Ser flest fördelar med att lägga det under huset; inga genomföringar/förstärkning av golvbjälkarna, enklare att få till rätt fall, enklare att isolera bjälklaget. Eftersom sidorna av huset kommer att täckas med kjol/spaljé så bör de inte synas där under.
Finns det någon bra anledning till varför jag inte borde ha de under huset?
Tacksam för input. // Mvh

3D-illustration av husstomme med avloppsrör placerade under golvkonstruktionen.

3D-modell som visar avloppsrör installerade under golvbjälklaget i ett hus.
 
  • Gilla
annica55
  • Laddar…
Frysrisk anledning, det med kjol gör ingen nytta mot kylan. Måste vara tätt eller värmekabel+isolering
 
J jonaserik skrev:
Frysrisk anledning, det med kjol gör ingen nytta mot kylan. Måste vara tätt eller värmekabel+isolering
Där ska inte bli något vatten ståendes.
Jag pratar endast avloppsrör, inte några vattenledningar, de kommer att ligga i bjälklaget.
 
Staffans2000
Enda nackdelen är som sagt frysrisken. Men kan du gräva ner det och, eller isolera, är det inga problem. Tänk på att begreppet "frostfritt djup" bygger på ett värstascenario som jag iallafall aldrig upplevt.
Rätt fall, är minimum en procent. Ett fall kan alltså bara vara för litet. Inte för stort

Staffan
 
Mike Jones UppisBygget skrev:
Där ska inte bli något vatten ståendes.
Normalt så fryser inte ett avlopp om den rinner mycket vatten ( energiinnehåll ) men det blir en frost/is liknande beläggning i röret , nästa gång åker det med ner. ska det göra. Men nu kommer det med frysrisk, en droppande toalett, ( blir förr eller senare ) en otät kran, lite tandborstning etc. Då kanske det inte finns så mycket energi i vattnet utan det fryser till på vägen och det går fort. Kan du inte lägga ner rören i mark, isolera det som är luften
med minst 10. cm Sen det med tjäldjup under blir inte samma som i friska luften.
 
Okej, tack för svaren. Det blir nog till att isolera rören under huset då! :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.