Jag håller på att planera mitt nya värmesystem bestående av modern vedpanna plus stor acktank.
Och jag har slitit mitt hår och nött ut flera tumstockar och måttband när jag försökt hitta plats för tanken/tankarna.
Jag kan få in 3*750 liter i pannrummet, men då finns ingen plats för ved just. Potatiskällaren ligger vägg i vägg, men det är synd att sabba den, plus att takhöjden är begränsad. Ett litet garage ligger vägg i vägg åt andra hållet, och där skulle man kunna ställa en rektangulär tank. Men den blir mycket dyrare plus att garaget blir oanvändbart för bilmekande. Finns ett annat utrymme i källaren också, men dörrmåtten begränsar till 750-literstankar.

Så då slog mig tanken att jag skulle offra ett par meter av stora garaget (c:a 60 m2 med tre meter i takhöjd) som ligger vägg i vägg med källaren och där få in en 3m3-tank. Problemet är att det är ouppvärmt. Går det att lösa? Det är c:a 6 meter som rören måste gå mellan tanken och huset. Jag skulle vilja ha värme i garaget någon gång senare, men kanske inte hela tiden. Vad tror ni kunniga om detta?
 
Det ska väl inte möta några hinder, du får ju isolera därefter.
 
Jag är mest orolig för att tappvarmvattnet fryser. Men det kanske funkar om man bygger in alla rören i en isolerad låda?
 
Garanterat inga problem.
 
Dubbelpost.
 
Andreas_H skrev:
Jag är mest orolig för att tappvarmvattnet fryser. Men det kanske funkar om man bygger in alla rören i en isolerad låda?
Och om du vill vara extra säker så kan du ju lägga med en elvärmekabel så att du kan köra/tina om det inte skulle fungera utan att behöva riva upp allt mitt i vintern.
 
Visst är det en billig försäkring, men lägger man allt i samma låda så bör det omöjligen kunna frysa. Men som sagt, bra tips!
 
Jag kommer ju att elda för varmvattnet året runt, och är det kallare än plus tio kommer ju radiatorkretsen att hålla varmt i lådan. Finns det någon nackdel med att ha tanken ca 15 meter från pannan?
 
Eller kan jag sätta shuntautomatiken i pannrummet och slippa dra de rören till tanken? Vid uttag av värme kommer det ju att cirkulera varmt vatten till och från tanken.
 
Om det alltid cirkulerar vatten så finns det väl i stort sett ingen risk att det kan frysa bara du isolerar. Om det däremot blir kallställt så finns ju risken. Hur har du tänkt kring användningsfallet "reser bort två veckor mitt i smällkallaste vintern?". Skall du ha elpatroner och i så fall var? 3m3 vatten 80C tar ju en stund innan det blir fryskallt om du bara har elpatron i pannan, men med rör utan cirkulation är det ju värre.

Dessutom om du har långa rör till tankar och bara eldar för varmvatten så kan det ta lång tid innan du får något varmvatten i kranen, vilket ju är en komfortfråga om inte annat.
 
Jag använder ju inte varmvatten jämt. Åtminstone det kan ju bli stillastående över en långhelg.
 
Andreas_H skrev:
Jag använder ju inte varmvatten jämt. Åtminstone det kan ju bli stillastående över en långhelg.
Ja, jag tänkte att du hade ju ev. en radiatorslinga i samma kulvert som du använde samtidigt (när det är kallt) och den värmer ju. Men om den *inte* värmer (t ex för att du kör elpatron i pannan och inte vill värma tankarna) och du samtidigt inte tappar något varmvatten så kan man ju tänka sig att det blir stående kallt länge om du åker bort. Det var bara det.
 
Tanken kommer alltid att hållas varm antingen via elpatron eller ved.
 
Andreas_H skrev:
Tanken kommer alltid att hållas varm antingen via elpatron eller ved.
Då kanske man istället kan tänka i termer av "vad är det värsta som kan hända?" Och det är väl i stort sett bara att du kan få leva utan varmvatten om det blir en propp i röret om du varit bortrest länge mitt i vargavintern. Ja dvs tills du tinat den. Dvs det lutar åt, isolera och se, och tag eventuella problem om/när de händer. Så kan du ju lägga till någon varmhållning om det blir problem.

Om du dessutom också har cirkulation på värmekretsen (och inte bara varmhållning av tanken) och rören ligger tillsammans så lär ju risken för frysning dessutom vara så nära noll man kan komma.
 
Med tre meter i takhöjd kan du ju dessutom få in en ännu större tank, jag har en 4 m3 i mitt garage med samma takhöjd.
Du kanske tillochmed kan flytta pannan dit istället :- ?
Tänk också på hur vedhanteringen ska gå till på ett smidigt sätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.