Ska sätta upp renoveringsgips på mina putsade tegelväggar som är väldigt gropiga o fula, och har läst till mig att man ska limma upp dem. Vilken metod är smidigast/bäst/billigast ?
Vissa rekomenderar PL600/400 och vissa kör gipsbruk. Vad är för/nackdelarna?
 
Det är mycket svårt att bedöma hur bra det kommer att sitta på en putsad yta.

Normalt så "spikar" man upp renoveringsgipsen på en sådan vägg, sedan spacklar man till ev slagmärken. Borra och slå i spikplugg, rätt många och gärna i kombo med lim bakom.
 
Jag limmade med PL 400, putsade betongväggar, drog i nån skruv där det behövdes pga att väggen inte va rak.
 
Ska sätta upp renoveringsgips på mina putsade tegelväggar som är väldigt gropiga o fula...


6mm renoveringsgips följer väggens konturer och du kommer att få spackla ihjäl dig, byt till 13mm gips och du får halva jobbet med spackling/målning.
Vidare så skulle jag limma samt sätta rödplugg och gipsskruv alternativt spikplugg.
Jag har provat både och med bra resultat, dock limmade jag med Casco Superset.
 
Jag har tänkt använda kakelfix/multifix för att sätta gipsskivor på putsad tegel, tror ni att det kan fungera ?
 
Carla skrev:
Jag har tänkt använda kakelfix/multifix för att sätta gipsskivor på putsad tegel, tror ni att det kan fungera ?
Vi limmade gipsskivorna i badrummet med fix på lättbetongsten det var inget problem så då funkar det säkert på puts också.
 
Ok vad bra tack, då Most wanted är ju det ett billigt och hyffsat enkelt alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.