Det finns en hel del att läsa om vedeldade pizzaugnar byggda utomhus men klart mindre om likande för användning inomhus.
Därför tänkte jag öppna en tråd om detta. Ugnen ska byggas på en gymboll 75 cm i diameter och jag tänker mig användning av perlit och cement på ett underrede av trä! Detta för att hålla nere vikten på hela konstruktionen.
Huset är ett ombyggt litet garage som saknar uppvärmning men isolerat och inrett så att det går att vistas i stora delar av året.
Eftersom det är inomhus uppstår lite speciella frågor och som jag räknar med att forumet sitter med svaret på.
  • Själva ugnsbotten görs av en 50mm tjock skiva kalciumsilikat. På detta läggs en perlit/cement cirka 100 mm och slutligen någon form av eldfast sten, biscotti företrädesvis. Vad säger ni om denna lösning ur brandsäkerhetssynpunkt? Blir botten för kall?
  • Jag har sett i forumet att risken för sprickbildning är rätt stor vid skorstenen p.g.a. värmeutvidgning. Därför tänker jag mig en något större diameter för skorstenens (150mm) fäste i ugnen. Skorstenen hängs upp i takkonstruktionen men hur förankras lämpligen skorstenen i ugnen och vad tätas runt densamma?
  • Lucka till ugnen är ett måste. Hur ordnas tilluft för att inte elden ska slockna?
  • Det finns olika typer av cement. Vilken typ av cement är lämpligt i detta fall och vilket förhållande är gångbart mellan perlit/cement?
Det blev många frågor och jag hoppas att någon/några har orken/kunskapen att svara på dessa.

Tack på förhand.:D
 
Kan tänka mig att man behöver en sotare för att få en skorsten godkänd.
 
Det finns ingen poäng att ha något mellan kalciumsilikat-skivan och den eldfasta stenen i golvet. För kall blir en ugn bara om man har dålig isolering.

Dessutom bör du nog fundera över ventilationen, både så att ugnen får luften den behöver, och att eventuell rök som smiter ut ur öppningen har någonstans att ta vägen, dvs nån form av kåpa över..

Dörren bör ha någon form av luftspjäll, men ska du baka napolitansk pizza kommer du att behöva elda såpass hårt att luftintaget blir ganska stort ...

Tätning gör du enklast med glasfibersnöre, men på min ugn står röret bara på en avsats med några millimeters utrymme runt om, och isoleringen täcker en bra bit upp på röret.. Ingen risk att det läcker där ...

Ska man vara krass hade jag nog övergivit tanken på att bygga en ugn av vermicrete inomhus, är det pizza som är det viktigaste hade jag lätt köpt en Ooni istället, då får du en färdig konstruktion som du vet funkar ...
 
Redigerat:
raveper raveper skrev:
Kan tänka mig att man behöver en sotare för att få en skorsten godkänd.
Inte om man köper en färdig stålskorsten med rätt genomföring i vägg, väl?
 
C crolande skrev:
Inte om man köper en färdig stålskorsten med rätt genomföring i vägg, väl?
Kolla med din kommun.

Jag ringde min kommun innan jag murade min vedugn, utomhus, och de tyckte jag skulle söka bygglov eftersom de klassade det som en mur som var högre än nån halvmeter eller vad gränsen var...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla med din kommun.

Jag ringde min kommun innan jag murade min vedugn, utomhus, och de tyckte jag skulle söka bygglov eftersom de klassade det som en mur som var högre än nån halvmeter eller vad gränsen var...
Vad sjukt egentligen. Om du sätter hjul på den då? Eller är den galet stor?
 
  • Gilla
KristianL
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vad sjukt egentligen. Om du sätter hjul på den då? Eller är den galet stor?
Ett pågående bygge av ett utekök med murad vedugn, rörande prylar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Junk for scale" :rofl:

Det var helt omöjligt att förklara för tjänstepersonen att det var mer ett utekök än en mur.. Jag sket i bygglov.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]

"Junk for scale" :rofl:

Det var helt omöjligt att förklara för tjänstepersonen att det var mer ett utekök än en mur.. Jag sket i bygglov.
Hehe. Helt rätt, skulle aldrig få för mig att söka bygglov för en pizzaugn :D men snygg och rejäl är den (y)
 
S
C crolande skrev:
Inte om man köper en färdig stålskorsten med rätt genomföring i vägg, väl?
Du behöver göra bygganmälan till kommunen.
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
Ja, redan så här långt innan ens någon gjutning är påbörjad så har de ursprungliga idéerna förändrats. Storleken på ugnen har blivit 80 cm i diameter och receptet på gjutmassa ändrad. Jag kommer att använda mig av Homebrew-receptet som finns detaljerat angivet i Forno Bravos forum.
Varför har jag ändrat mig? Jo helt enkelt för att komma runt en del problem som annars kan uppstå om ugnen gjuts med Vermicret/Perlcret. Det att tillräcklig hög ugnstemperatur är svår att uppnå. Detta borde som jag ser det inte behöva uppstå i en Homebrew-ugn.
Nackdelen är förstås att tyngden på ugnen ökar markant. Nu kommer jag att nöja mig med en 5 cm lösning på första gjutningen och hoppas att detta räcker för att sedan gå på med isolering och ytterst perlcrete-lösning.

Det finns de som angivit att byggnadslov behöver sökas för att bygga en ugn. Det skulle inte förvåna mig! Vissa regler gäller för område med detaljplan och andra om byggnaden ligger utanför detaljplan. Jag bor utanför detaljplan på landet. Men jag tar till mig detta och kommer att undersöka fakta.
Funderar vidare....
 
Nja, det är nog snarare skorstenen i ditt fall...

Men bryr du dig inte om försäkringen gäller om garaget brinner ner så kan du nog strunta i det..

Både vermiculit och perlit är isolerande material, så det är klart att det blir svårt att hålla hög temperatur om den andelen är för stor... Men som sagt, är pizza (dvs hög temperatur) prio ett, så hade jag lagt tanken om ett hemmabygge inomhus på hyllan redan på idestadiet, det finns liksom inga fördelar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.